Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Rasanya baru beberapa minggu ini sahaja aku sayup-sayup mendengar di Bangi, hadirnya Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berceramah tentang hak asasi manusia. Acara penutup Kongres NGO Islam bertajuk, "Menangani Cabaran-Cabaran Semasa Umat Islam" di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, itu adalah anjuran bersama Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan Institut Wasatiyah Malaysia.
 
Khabarnya ia menghimpunkan lebih dari 198 kumpulan NGO yang merangkumi seramai 2,105 ahli. Bahkan lagi, penyertaan ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam paling ramai dalam program itu adalah daripada PERKASA, diikuti pertubuhan PEMBELA, dan Pertubuhan Muafakat Masyarakat Sejahtera Malaysia (MUAFAKAT).

 

Ketika ucapannya, beliau telah menghebahkan Deklarasi Cairo Mengenai Hak Asasi Manusia Dalam Islam yang diisytiharkan semasa Persidangan Menteri-Menteri Luar OIC pada 1990 sebagai standard yang perlu dipegang oleh umat Islam. Hebat bukan?

 

Katanya, "Lebih daripada itu, oleh kerana hak asasi dan kebebasan di dalam Islam adalah hak yang diberikan oleh Allah SWT tidak ada sesiapa atau mana-mana pihak yang boleh mencabuli hak-hak ini. Saya percaya kandungan Deklarasi Cairo boleh dijadikan panduan untuk negara-negara Islam mempromosi kefahaman mengenai hak asasi manusia menurut perspektif Islam." 

 

Jika kita berpegang kepada Deklarasi Cairo Mengenai Hak Asasi Manusia Dalam Islam seperti saranannya Tan Sri Muhyiddin Yassin, kita juga mesti memaklumi bahawa deklarasi tersebut turut dibaca dan diganding bersama di peringkat antarabangsa dengan Deklarasi Islamabad 1997, yang juga merupakan inisiatif Persidangan Menteri-Menteri Luar OIC.
 
Deklarasi Islamabad 1997 mengiktiraf mazhab Syiah sebagai salah satu ajaran dalam Islam, dan mengecam sebarang diskriminasi dan juga kekerasan dilakukan terhadap penganut mazhab tersebut.

Malahan, apa yang penganjur acara itu tidak tahu, atau tidak diberitahu adalah Deklarasi Cairo Mengenai Hak Asasi Manusia Dalam Islam adalah rentetan dari Report of the Meeting of the Committee of Legal Experts yang diadakan di Tehran, Republik Islam Iran pada 26 sehingga 28 Disember 1989. 

 
Tanpa mensudutkan rekod hak asasi manusia Iran yang juga buruk, mesyuarat peringkat rendah OIC tersebut dianjurkan dengan usaha dan hempas-pulas Iran, sebuah negara yang mazhab rasminya Syiah. Apa yang tidak diketahui ramai adalah Deklarasi Cairo terbit oleh pandangan wakil Iran ke United Nation pada tahun 1981, iaitu apabila Said-Rajaie-Khorassani mengkritik beberapa aspek pada Universal Declaration of Human Rights 1948 sebagai mempunyai latar belakang sekular ketika sesi United Nations yang ke-36. 
 
Harus juga diingat, ketika Universal Declaration of Human Rights dikemukakan pada tahun 1948, salah sebuah negara umat Islam yang sudah menyertai United Nations dan tidak membantah deklarasi tersebut adalah Arab Saudi. Hari ini, dalam tahun 2014, sukar terbantah bahawa Arab Saudi yang berfaham wahabi itu adalah kiblat politik pentadbiran Malaysia.

   

Keliru? Jangan keliru. Selamat datang ke Malaysia di mana tiada satu standard yang dapat dipegang, di mana pada suatu hari yang tenang hak asasi manusia dikecam sebagai ‘human-rightism’ bertentangan dengan pegangan agama; dan dua hari kemudiannya, ketika hari ditimpa hujan rintik-rintik, hak asasi manusia dipuji oleh kepimpinan negara semula. Bukan itu sahaja, nilai-nilai dalam Universal Declaration of Human Rights 1948 turut dipuji setelah sebelumnya dikeji.

 

Yang benarnya, pada pandanganku, penentang hak asasi manusia tidak pernah berminat untuk mempertahankan atau mempromosikan hak asasi manusia. Mereka hanya berbolak-balik, melakukan seleksi mengikut selera mereka dan dalam banyak keadaan menggunakan alasan agama untuk menindas minoriti. 

 

Ambil sahaja hak asasi Zarena yang dicabul, diperkotak-katik, dan dipermain-mainkan sewenang-wenangnya. Kau bayangkan, cubalah membayangkan yang pengantin bernama Zarena itu menjelaskan bahawa ibunya S Vasandamma merupakan seorang Hindu. Bapanya, S Mahendran juga beragama Hindu tatkala mereka berkahwin pada tahun 1980. Kemudian, bapanya menukar nama kepada Abdullah Majid ekoran memeluk Islam namun ibunya kekal beragama Hindu. Mungkin kerana jahil, atau naïf, atau semberono; entah bagaimana status agama Zarena dalam sijil kelahiran dan MyKad juga dirakam sebagai seorang Islam. Akibatnya sungguh mengaibkan sekali. Zarena diganggu ketika majlis perkahwinannya, mendapat malu yang bukan kepalang dan lebih utama, haknya sebagai seorang manusia beragama telah dilanggar demikian rupa. 

 

Terdapat sebuah cerita benar yang ingin aku nukilkan. Suatu masa dahulu, terdapat sekumpulan pelajar-pelajar agama di Qom yang telah datang ke majlis agama al Marhum Najafi Isfahani dalam keadaan termengah-mengah. Di tangan sesetengah mereka terdapat tambur dan gendang yang telah pecah permukaannya. Oleh kerana gegak gempita dan huru-haranya kehadiran mereka, majlis agama terhenti dan al Marhum Najafi Isfahani telah bertanyakan, “dari manakah kalian?”, “apakah yang ada di tangan kalian?”.

 

Sekonyong-konyong mereka menjawab, “Kami sedang berada di madrasah, sedang belajar. Tiba-tiba kedengaran sayup pesta pernikahan yang dibisingi tambur dan gendang. Kami pun telah memanjat bumbung madrasah, melompat dan berlari dari satu atap ke satu atap rumah dan kejiranan sehingga tiba di rumah yang sedang mengadakan majlis perkahwinan. Kami pun turun dari atap, memasuki rumah tersebut lantas memukuli orang yang ada di situ dan memecahkan tambur dan gendang yang membingit telinga tersebut.”

 

Seorang pelajar yang terburu-buru masuk itu dengan megah memberitahu, “Malahan, saya telah menampar pengantin perempuan dengan keras.”

 

Pelajar-pelajar tersebut beranggapan tindakan mereka akan mendapat pujian al Marhum Najafi Isfahani.

Akan tetapi ulama tersebut dengan tegas telah mengatakan, “Kalian telah melakukan empat jenis kemungkaran atas nama nahi mungkar. Pertama, kalian telah menceroboh sebuah majlis perkahwinan. Kedua, kalian telah melakukan pengintaian dan kalian tiada hak melakukannya. Ketiga, kalian telah melewati atap dan bumbung rumah orang untuk tiba ke rumah pengantin tersebut. Dan keempat, siapakah yang telah memberi izin kepada kalian untuk berkelahi sedemikian dan menampar seorang pengantin perempuan?”

 

Kisah masyhur di atas ada disebutkan oleh as Syahid Murtadha Mutahari dalam salah sebuah bukunya.

 

Di manakah hikmah dan nasihat dalam Islam? Mengapakah paksaan dan belenggu digunakan? Inilah yang cuba aku soroti dalam Perempuan Nan Bercinta. Novel tersebut menyoal sesuatu yang agamawan tidak mahu menjawabnya. Aku bertanya sesuatu yang mudah; jika ‘Islam versi yang ada’ hari ini gagal menyelesai, mengatasi dan menjelaskan masalah masyarakat; mengapakah tidak diberi peluang ‘Islam versi alternatif’ untuk melakukannya? Adakah kita arogan-angkuh, dan bodoh-sombong?

 

Tahukah anda kandungan Deklarasi Cairo Mengenai Hak Asasi Manusia Dalam Islam mengecam kekerasan terhadap umat beragama lain dari Islam? Dalam hal ini, hak-hak Zarena dibela oleh Deklarasi Cairo Mengenai Hak Asasi Manusia Dalam Islam tersebut. Sekurang-kurangnya tiga Artikel dari Deklarasi Cairo telah dilanggar oleh Jabatan Agama Islam Selangor apabila majlis perkahwinan Zarena dihentikan oleh pegawai-pegawainya pada 1 Jun lalu.

Artikel yang dimaksudkan adalah Artikel 4, 5, dan 10:

 

"Article 4: Every human being is entitled to human sanctity and the protection of one’s good name and honour during one’s life and after one’s death. The state and the society shall protect one’s body and burial place from desecration.

 

Article 5: (a) The family is the foundation of society, and marriage is the basis of making a family. Men and women have the right to marriage, and no restrictions  stemming from race, colour or nationality shall prevent them from exercising this right. (b) The society and the State shall remove all obstacles to marriage and facilitate it, and shall protect the family and safeguard its welfare.
Article 10: Islam is the religion of true unspoiled nature. It is prohibited to exercise any form of pressure on man or to exploit his poverty or ignorance in order to force him to change his religion to another religion or to atheism."

 

Artikel-artikel di atas menunjukkan bagaimana syariah yang merupakan sumber Deklarasi Cairo Mengenai Hak Asasi Manusia Dalam Islam menekankan maruah, kehormatan seseorang manusia. Sama halnya dengan Universal Declaration of Human Rights 1948 yang menekankan soal maruah dan kehormatan manusia sebagai hak asas mereka. Artikel 5 pula menjelaskan bahawa negara perlu melindungi warganya dan hidup berumah tangga adalah satu bahagian dari tanggungjawab pemerintah. Artikel 10 pula menegaskan tidak ada pemaksaan dalam beragama, yang juga merupakan satu aspek paling penting dalam kes Zarena Abdul Majid yang telah diislamkan oleh bapanya tanpa sedar dan kerelaan.

 

Apakah sikap Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai tukang promosi Deklarasi Cairo Mengenai Hak Asasi Manusia Dalam Islam 1990? Mahukah jabatan-jabatan agama kita mengambil pendekatan yang dikemukakan oleh al Marhum Najafi Isfahani itu? Sementara debat hak asasi manusia terus berkumandang dan digendang oleh pemain-pemain politik dan agamawan, citra Islam yang murni terus dicemar dan dicalar, dan seorang pengantin perempuan bernama Zarena telah dimalukan, maruah dan kehormatannya telah dicakar, dan hak-haknya telah ditelanjangi sehingga ia mengalami penderitaan berpanjangan.

 

Inikah ‘hak asasi manusia Islam’ yang kita mahukan? Bagaimanakah ia lebih baik dari hak asasi manusia sekular yang dimasyhurkan pada tahun 1948? Bagaimanakah kem agama dapat meyakinkan kem sekular yang standard mereka lebih benar?  
ADS