Most Read
Most Commented
Read more like this

Kebelakangan ini kita selalu membaca laporan berita mengenai tanah runtuh, jambatan hanyut, bangunan retak atau jalanraya tiba-tiba berlubang menjadi pintu gua.

Kadang-kadang laporan ini menunjukkan betapa baiknya nasib warga yang terselamat daripada malatpetaka yang menimpa. Seperti berita batu besar jatuh betul-betul di tengah lebuhraya Plus dua tahun dahulu. Nasib baik, jalan ke utara ketika itu kosong kerana warga Kuala Lumpur telah ramai pulang berhari raya.

Tetapi tidak semua berita ini berakhir dengan nasib yang baik. Kemalangan jenis ini terus meningkatkan angka korban. Berita koban kemalangan jenis ini hanya terpapar dan disensasikan oleh media, hanya untuk sementara waktu.

Sesudah laporan kemalangan kita baca, warga tidak akan mengetahui apakah langkah-langkah seterusnya yang telah diambil. Siapa yang bertanggungjawab. Apa langkah susulan yang akan atau sedang diambil. Adakah pampasan diberi kepada keluraga yang terkorban. Jika tidak, yang maut itu hanya menjadi statistik seperti katak dilanggar kereta.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS