Most Read
Most Commented
Read more like this

Sekali lagi saya ingin membincangkan Mat Rempit. Saya telah menulis tentang Mat Rempit ini beberapa kali. Dari awal lagi saya telah mengambil pendirian untuk bersimpati terhadap Mat Rempit. Kebelakangan ini saya selalu terbaca berita dan laporan yang agak negatif terhadap Mat Rempit.

Ada berita Mat Rempit melanggar orang, terlibat dalam kemalangan, tidak memiliki lesen, melawan polis , menggangu lalulintas dan seribu satu macam lagi kesalahan. Sebenarnya semua laporan dan berita ini betul. Tetapi untuk saya apa yang dilaporkan ini hanyalah sebahagian dari naratif Mat Rempit.

Ada lagi naratif Mat Rempit yang sengaja tidak disebarkan ke pengetahuan umum. Apa yang kita baca hanyalah manifestasi dari satu femonena yang pemahamannya tidak menyeluruh.

Seperti biasa dalam negara kita ini, jika ada sahaja apa yang dianggap masalah maka langkah yang pertama ialah menghukum. Mereka yang memiliki pandangan ini berpendapat, lebih berat hukuman yang dijatuhkan maka lebih cepat 'masalah ' itu selesai. Ini adalah pandangan cetek dari fikrah yang bebal.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS