Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan
Jennifer, Beyonce dikecam buat konsert di Israel
Diterbitkan:  Feb 12, 2016 9:14 PM
Dikemaskini: 6:46 PM

Aktivis hak asasi manusia menggesa dua penyanyi AS Beyonce Knowles dan Jennifer Lopez memboikot Israel dengan membatalkan konsert yang bakal diadakan pada musim panas ini sebagai tanda simpati kepada Palestin.

Spekulasi konsert yang bakal berlangsung di Tel Aviv itu dilaporkan mendorong sekurang-kurang dua petisyen atas talian dilancarkan semalam.

Media antarabangsa melaporkan Evan Greer - aktivis yang melancarkan kempen Tell Beyonce not to play apartheid Israel! - mengesahkan terdapat beberapa laporan yang menunjukkan pihak pengurusan Beyonce sedang dalam rundingan akhir untuk menjayakan konsert di Tel Aviv.

“Pihak pengurusan Beyonce diharap dapat membuat satu kenyataan umum untuk menjelaskan pembatalan konsert berkenaan dan mengeluarkan kenyataan sokongan kepada rakyat Palestin,” katanya.

Kata Greer, isu yang ditimbul itu bukan sesuatu yang baru.

Malah, katanya, pemuzik disegani seperti Elvis Costello, The Pixies, Carlos Santana dan Gil Scott-Heron juga pernah membatalkan konsert mereka untuk menunjukkan tanda sokongan dan menyertai gerakan memboikot Zionis.

“Apabila ada artis terkemuka membatalkan persembahan, tentu ia menarik perhatian masyarakat antarabangsa khususnya apabila membabitkan wilayah Palestin yang dijajah," katanya.

Dalam kes Beyonce, ramai mengkritik sikap hipokrit selebriti berdarah kacukan Amerika Afrika itu.

Lagu terbaru Beyonce, Formation , memaparkan klip video yang memberi sokongan kepada gerakan kesaksamaan masyarakat kulit hitam AS, Black Lives Matter.

Bagaimanapun, sehingga kini, pihak pengurusan Beyonce belum membuat sebarang kenyataan berhubung dakwaan berkenaan.

Pun begitu, pengguna media sosial seperti Twitter mula melancarkan perang boikot Israel dan menyokong tindakan itu dengan menggunakan hashtag #canceltelaviv sejak tiga hari lalu.

Lihat Komen
ADS