Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan
Nyla sangka perpisahan dengan Ujang secara mesra, rupanya...

Selepas mengambil tindakan memberhentikan serta-merta Ujang dianggap zalim oleh segelintir orang, penerbit majalah komik Upin & Ipin hari ini tampil memberi penjelasan.

Menurut pegawai atasan Nyla Sdn Bhd - penerbit majalah animasi berkenaan - langkah pemberhentian Ujang dilakukan sebagai inisiatif mengehadkan perbelanjaan kos operasi syarikat.

Kata Tunku Maziah Tunku Mukhtar, Nyla bersetuju bekerjasama dengan Ujang pada penghujung 2009 dan mengambil kartunis itu sebagai penasihat dan editor majalah komik.

Katanya, perjanjian lisan tersebut adalah di antara Nyla dan Ujang saja, manakala Les Copaque Production Sdn Bhd - sebagai syarikat pemegang lesen Upin & Ipin - tidak terlibat langsung dalam perjanjian berkenaan.

"Ujang tidak disenaraikan sebagai pekerja bergaji Nyla, sebaliknya dibayar retainer fee setiap bulan untuk peranannya semenjak 2009," katanya hari ini.

Bagaimanapun, kata Tunku Maziah, pada Februari lalu Nyla membuat keputusan untuk mengubah corak persembahan majalah komik Upin & Ipin itu sebagai langkah meningkatkan lagi jumlah jualannya.

Tindakan itu, katanya, dibuat berdasarkan input daripada Les Copaque tetapi tidak dipersetujui oleh Ujang.

"Tetapi Nyla berpendapat perubahan itu adalah langkah yang terbaik demi kepentingan majalah komik ini.

"Oleh kerana Les Copaque mengambil peranan yang lebih aktif sebagai penasihat dan editor, peranan Ujang didapati berlebihan," katanya.

Tunku Maziah berkata demikian bagi mengulas isu pemberhentian serta-merta Ujang daripada syarikat Nyla seperti yang didedahkan kartunis berkenaan pada 5 Mei lalu.

Melalui Faceook, Ujang menyatakan rasa terkejut dan sedihnya apabila ditamatkan perkhidmatan sebagai perunding majalah komik Upin & Ipin.

Menurut anak kelahiran Negeri Sembilan itu, dia yang diberhentikan serta-merta mengakibatkan kehilangan punca rezeki untuk menanggung anak dan isteri yang sedang uzur.

Datangkan aib pada Nyla

Semalam, Malaysiakini melaporkan kisah Ujang itu serta reaksi Les Copaque mengenainya.

Pengakuan Ujang itu mengundang kemarahan peminat yang mengikuti perkembangan kartunis yang mula popular menerusi majalah Gila-Gila itu.

Kata Tunku Maziah penamatan khidmat Ujang juga dibuat ekoran penurunan berterusan majalah komik berkenaan berterusan berbanding sebelumnya.

“Kami telah berterus terang memberitahu Ujang bahawa kami perlu mengurangkan kos operasi syarikat memandangkan kemerosotan jualan yang berterusan," katanya.

Tunku Maziah berkata, pada Februari lalu Ujang diberitahu bahawa khidmatanya tidak akan diperlukan tidak lama lagi.

“Ujang mengakui hakikat bahawa pemberhentiannya itu tidak dapat dielakkan. Kami selanjutnya telah mengesahkan kepadanya penamatan perkhidmatannya dalam pertengahan April,” katanya.

Tunku Maziah menjelaskan sepatutnya tidak timbul isu apabila perpisahan antara Nyla dan Ujang memang sudah dijangka.

Bagaimanapun, katanya, anggapan itu meleset sama sekali apabila Ujang bertindak menyebarkan perkara berkenaan di media sosial sekaligus menjejaskan reputasi syarikatnya.

“Pada sangkaan kami, ini adalah satu perpisahan secara mesra, memandangkan kami menepati perjanjian dengannya selama tujuh tahun yang lepas.

“Walaupun sumbangannya agak minimum, kami kecewa apabila Ujang memilih untuk mendatangkan aib kepada kami melalui Facebook, setelah mengambil cek untuk April pada 5 Mei 2017 dari pejabat kami,” katanya.

Lihat Komen
ADS