Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat

GM13 menyambut baik kenyataan media yang dikeluarkan oleh Pengarah Universiti Malaysia Sabah, Kampus Antarabangsa Labuan (UMSKAL) Prof Madya Dr Ismail Ali, bertarikh 28 Mac 2013 di New Sabah Times .

Kenyataan itu bagi memberi respon terhadap penangkapan lima aktivis GM13 yang ditahan Polis semasa mengadakan sudut pidato di Bandar Labuan pada 23 Mac lalu. Ini menunjukkan Dr Ismail sebagai seorang pemimpin yang sangat prihatin terhadap mahasiswa bawah jagaannya.

 

Kami yakin pihak pengarah selaku ahli akademik berpengalaman semestinya memahami konsep kebebasan akademik yang menjadi hak setiap warga universiti.

Hak ini menjadi teras kepada pengajaran dan pembelajaran universiti-universiti terkemuka di seluruh dunia.

Dalam magna carta universitatum yang ditandatangani lebih daripada 750 universiti pada tahun 1988, ada menyatakan secara jelas:

“Freedom in research and training is fundamental principle of university life, and government and universities, each as far as in them lies, must ensure respect for this fundamental requirement. Rejecting intolerance and always open to dialogue.”

 

Tindakan mahasiswa yang menyatakan pandangan melalui sudut pidato kepada masyarakat perlu dinilai dan dibincangkan oleh pihak universiti secara ilmiah. Hal ini kerana, isu yang dibangkitkan GM13 membabitkan kepentingan negara dan turut melibatkan kepentingan rakyat terbanyak.

Isu pilihan raya merupakan isu yang sangat dekat dengan rakyat, oleh itu tindakan mahasiswa memberi pendedahan berkaitan hak rakyat untuk mengundi perlu ditanggap secara positif oleh pihak universiti.

Mahasiswa sebagai sebahagian daripada warga universiti memiliki hak untuk mengulas isu pilihan raya secara akademik dengan pembawaan tersendiri.

Oleh itu adalah amat tidak wajar sekiranya inisiatif murni mahasiswa ini diheret ke kancah politik  sempit oleh pihak universiti.

 

GM13 sentiasa bersedia untuk memberi penerangan secara terbuka dengan mana-mana pihak. Tindakan GM13 membuat sudut pidato secara terbuka juga menunjukkan kami bersedia menerima apa juga respon daripada masyarakat yang mendengar.

Tindakan mengadakan sudut pidato itu juga tidak bercanggah dengan mana-mana undang-undang bahkan Perlembagaan Persekutuan juga memberi peruntukan eksklusif kepada rakyat untuk mengeluarkan pandangan secara bebas dan terbuka.

Tindakan GM13 ini pada pandangan kami lebih adil sekiranya dibandingkan dengan tindakan sesetengah pihak universiti yang membenarkan dewan dewan kuliah digunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab untuk memburuk-burukkan parti pembangkang dan aktivis mahasiswa.

Agenda doktrinisasi dalam dewan kuliah ini juga pada hemat GM13 lebih mencemarkan nama universiti kerana menunjukkan pihak itu mudah diperalat untuk kepentingan politik sesetengah pihak.

 

GM13 percaya, keterbukaan pengarah UMS Labuan dalam memberi ruang untuk pensyarah dan mahasiswa memperaktikkan kebebasan akademik secara kreatif dan kritis, akan mampu melonjakkan UMS sebagai peneraju perkembangan akademik yang lebih sihat dan terbuka.

 

GM13 juga menyeru rakan-rakan mahasiswa terutamanya mahasiswa UMSKAL untuk turut sama memeriahkan prinsip kebebasan akademik bagi membentuk suasana ilmiah yang lebih sihat.

Ilmu yang diperoleh dalam universiti perlu dicurahkan kepada rakyat bagi mengembalikan status universiti sebagai gerbang ilmu.

Mahasiswa juga perlu menghidupkan kembali fungsi mahasiswa sebagai sarjana rakyat yang berperanan besar dalam membina upaya fikir masyarakat ke arah pembentukan sebuah masyarakat yang berpengetahuan tinggi.

Tugas ini merupakan tugas asasi mahasiswa sebagai anak muda  negara yang sejak akhir-akhir ini semakin diabaikan akibat perlumbaan akademik yang tidak sihat dalam bilik kuliah.


AL MUGHNI SHAH JABRAN pengerusi GM13 Labuan dan ahli Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPP) UMSKAL. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini .

ADS