Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pemuda PAS Perak mencadangkan Jabatan Mufti negeri mengadakan taklimat kepada semua ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di negeri itu tentang cadangan menyokong kerajaan negeri Kelantan.

Ini ekoran hasrat membawa rang undang-undang persendirian berkaitan dengan isu Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 dalam Persidangan Parlimen nanti.

Mufti Negeri Perak Tan Sri Dr Haji Harussani Zakaria sebelum ini secara terbuka menyokong agar kerajaan Persekutuan membenarkan Kelantan untuk melaksanakan enakmen ini.

Justeru beliau perlu mengambil insentif bagi memberikan taklimat dan penerangan agar ahli Parlimen di Perak akan memberikan sokongan cadangan tersebut.

Ia pada masa yang sama memudahkan Perak ke arah perlaksanaannya kelak di masa akan datang.

Taklimat ini penting supaya Ahli Parlimen berkaitan membuat pendirian menyokong rang undang-undang persendirian tersebut.

Kami yakin Harussani akan menjelaskannya kebaikan perlaksanaannya dan semua ahli Parlimen di Perak khasnya dari BN akan memberikan sokongan kelak.

Bagi konteks di Perak pula, ia membuka ruang bagi kerajaan negeri menimbang perlaksanaan yang sama.

Kami yakin hubungan baik antara Harussani dengan Datuk Seri Zambry Abd Kadir selaku menteri besar akan membuatkannya menimbang undang-undang Islam yang sebaiknya diamalkan.

Ia juga sudah difahami oleh Zambry yang berlatar belakangkan aliran Islam.


DR RAJA AHMAD ISKANDAR RAJA YAACOB ketua Pemuda PAS Perak.

ADS