Most Read
Most Commented
Read more like this
mk-logo
From Our Readers

Ketika sebulan lebih memegang jawatan perdana menteri Malaysia kelima, dan ketika berucap di hadapan pegawai kanan kerajaan di Putrajaya termasuk peguam negara, Pak Lah telah membaca sepotong ayat al-Quran dari surah an-Nisa ' ayat 58 yang bermaksud:

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya melaksanakan segala jenis amanah kepada yang berhak menerimanya, dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia,(Allah menyuruh) kamu menghukum dengan dengan adil ...

Saya amat menyanjung tinggi akan kebolehan Pak Lah membaca al-Quran dengan baik. Harapan Pak Lah kepada kakitangan awam, khususnya yang beragama Islam, agar berlaku adil apabila membuat keputusan atau menjatuhkan hukuman, wajar dijadikan panduan dan dihayati dengan sebaik mungkin dan diterjemahkan dalam setiap bidang kehidupan.

Saya fikir orang yang dapat menghayati pesanan Pak Lah dalam bidang kehakiman ialah Hakim KN Segara yang telah membebaskan saudara Ezam M.Noor dari kesalahan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Beliau dapat menghayati erti keadilan sebenar yang sememangya suatu yang universal, walaupun beliau tentunya bukan seorang Muslim.

Saya yakin pencinta keadilan mengharapkan para hakim di Mahkamah Persekutuan yang akan menghakimi kes rayuan Anwar Ibrahim pada hari ini dapat menghayati pesanan Pak Lah dengan memberi keadilan kepada Anwar.

ADS