Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Maulidur Rasul bagi tahun 1436Hijrah.

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW serta seluruh ahli keluarga dan para sahabat Baginda.

Rasulullah SAW hadir membawa rahmat seluruh alam, dengan menjadi contoh ikutan bagi umat Islam sepanjang zaman.

Kepimpinan dan stail pengurusan Rasulullah SAW merupakan sesuatu yang unik dan diwariskan kepada umat Islam sebagai satu teladan dalam menguruskan negara.

Oleh itu sewajarnya Malaysia sebagai sebuah negara Islam contoh meneladani Rasulullah SAW dalam hal ehwal menguruskan negara.

Di sebalik prinsip wasatiyyah yang dicanang-canang dan diinstitusikan oleh kerajaan, sayang sekali apa yang dilakukan oleh kerajaan tidak menampakkan elemen wasatiyyah tersebut.

Contoh terdekat melibatkan penggunaan aset rasmi kerajaan melibatkan kepentingan peribadi, di saat perdana menteri terpaksa bergegas kembali ke tanah air setelah diasak rakyat berikutan bencana banjir yang menimpa negara, ke mana perginya jet rasmi negara yang dikhabarkan turut singgah ke New York, Los Angeles, Indianapolis, dan terkini di London?

'Silakan Indeks Syariah'

Seandainya Rasulullah SAW sama sekali tidak berkompromi hatta jika anakanda baginda mencuri sekalipun, maka kita menuntut komitmen kerajaan untuk mengikuti teladan yang sama agar wasitiyyah yang dicanang tidak sekadar menjadi retorika siasah semata-mata.

Saya mengalu-alukan komitmen perdana menteri untuk melaksanakan Indeks Syariah sebagai langkah pemula kerajaan mengimarahkan prinsip dan sistem nilai Islam dalam tadbir urus kerajaan.

Ini sangat sesuai dalam keadaan negara mencatatkan pengurusan kewangan yang lemah sebagaimana yang dilaporkan melalui Laporan Ketua Audit Negara saban tahun, sehubungan dengan itu Indeks Syariah sesuai dipraktikkan dengan memulakannya untuk meneliti ketirisan dana awam yang berlaku tanpa pencegahan.

Ini termasuklah dengan tidak menutup sebarang bentuk salah laku yang melibatkan individu berkepentingan dengan kerajaan serta parti pemerintah.

Menyayangi Rasulullah SAW tidak terhad dengan alunan selawat semata-mata, ia memerlukan komitmen dan kesungguhan untuk melaksanakan apa yang didorong oleh Rasulullah SAW melalui kepimpinan amanah, berintegriti, dan telus. Berslogan dengan nada Islamik sama sekali tidak mampu mengaburi mata rakyat yang semakin letih dengan penyelewengan dan tadbir urus songsang.

Tuntasnya semoga sambutan Maulidur Rasul kali ini mampu mendatangkan sinar perubahan kepada pemerintah untuk menunjukkan teladan yang baik kepada rakyat.

Keseriusan membasmi penyelewengan akan terus digesa demi menerapkan sistem nilai Islam secara menyeluruh dan tidak dilaksanakan secara terpilih dan memihak.


SHAMSUL ISKANDAR MOHD AKIN ahli Dewan Rakyat Bukit Katil merangkap naib presiden PKR.

Lihat Komen
ADS