Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat

Wanita Keadilan menyokong penuh inisiatif masyarakat sivil terhadap kempen ini yang akan diadakan di Friendship Park di Kuching dan di KL Sogo pada 7 Jun Sabtu serentak. Program bermula pada pukul 11 pagi di Kuching manakala 4 petang di KL.

Dalam senarai kategori rogol dalam Kanun Keseksaan, rogol bawah umur jatuh di bawah seksyen 375(g) Kanun Keseksaan yang menakrifkan rogol sebagai hubungan seksual dengan seorang perempuan dengan atau tanpa persetujuannya di mana dia berusia di bawah umur enam belas tahun.

Akta Kanak-Kanak 2001 pula mentakrifkan kanak-kanak sebagai anak dibawah umur 18 tahun. Oleh yang sedemikian satu pindaan hendaklah dibuat dengan segera bagi melindungi semua kanak-kanak di Malaysia.

Dalam kes terbaru, Bunya Jalong, terbukti melalui DNA beliau sendiri merogol anaknya yang berumur 14 tahun. Namun beliau dibebaskan tanpa sebarang tuduhan.

Begitu juga dengan kes lain seperti Noor Afizal Azizan, Chuah Guan Jiu dan Riduan Masmud yang merupakan antara kes berat. Peguam Negara perlu segera memfailkan semakan kehakiman terhadap kes  mereka.

Peruntukan yang tidak jelas dalam undang-undang rogol sedia ada menampakkan betapa lemahnya sistem kehakiman di Malaysia ini.

Wanita PKR juga tidak bersetuju atas cadangan perkahwinan sebagai penyelesaian kepada kes rogol bagi alasan untuk mengelak dari dihukum.


HANIZA TALHA timbalan ketua Wanita PKR dan ADUN Taman Medan.

 

Lihat Komen
ADS