Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Gerakan harus bantah Umno bebaskan Ahmad
Diterbitkan:  Dec 10, 2009 5:09 PM
Dikemaskini: 5:37 PM

kemaskini 11. 38pm Gerakan harus membantah tindakan Umno melepaskan bekas ketua bahagiannya Datuk Ahmad Ismail daripada penggantungan keahliannya selama tiga tahun berhubung kenyataan berbaur perkauman, gesa Angkatan Muda PKR.

Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon diminta menyampaikan bantahan itu kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak serta meminta penjelasan tentang pengembalian hak keahlian Ahmad baru-baru ini.

ahmad ismail and umno Pemimpin Umno itu dikenakan tindakan September tahun lalu berhubung ucapannya yang menganggap kaum Cina sebagai pendatang di negara ini sewaktu berkempen dalam pilihan raya kecil parlimen Permatang Pauh, sebulan sebelumnya.

"Jikalau tidak (bantah), kedudukan Gerakan akan menjadi lebih tergugat," kata ketua penerangan Angkatan Muda, Lee Khai Loon.

"(Pembatalan hukuman asal) ini menunjukkan Umno tidak ikhlas dalam menghukum pemimpin yang bersifat perkauman sempit.

"Semua usaha yang dibuat hanya semata-mata sandiwara Umno untuk meredakan emosi tidak puas hati parti-parti komponen BN pada masa (timbul isu) tersebut.

"Sebenarnya Umno tidak pernah mengambil kira perasaan parti-parti komponen. Hakikatnya juga, kedudukan MCA dan Gerakan dalam BN langsung tidak diberi kehormatan oleh Umno."

Lee menambah, bekas ketua bahagian Bukit Bendera itu bukan sahaja belum insaf, malah "terus bermaharajalela sehingga meminta tiga pemimpin tinggi Gerakan untuk mohon maaf secara terbuka."

"Ahmad bukan sahaja tidak insaf, malahan tetap dengan pendirian bahawa orang Cina adalah pendatang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Selepas dibebaskan daripada hukuman itu oleh Majlis Tertinggi Umno Jumaat lalu, Ahmad semalam mahu Dr Koh, pengerusi Gerakan negeri Datuk Teng Hock Nam dan bekas ahli parlimen Bukit Bendera, Chia Kwang Chye memohon maaf kepadanya.

Susulan kenyataan penasihat Gerakan, Tun Lim Keng Yaik semalam yang menyeru semua anggota parti itu agar berani menentang "ketuanan Melayu", Lee bertanya sama ada Dr Koh sanggup membantah tindakan Umno membebaskan Ahmad.

Dalam perkembangan berkaitan, apabila diajukan isu memohon maaf tersebut, Teng hari ini berkata ringkas: "Siapa dia (Ahmad) dalam Umno? Kenyataannya tidak layak saya jawab."

Pemimpin Pemuda MCA negeri Eng Hiap Boon pula berkata pergerakan itu kesal dengan keputusan mengejut Umno dan membidas sikap tidak sensitif parti itu terhadap masyarakat Cina.

"Asalnya, komuniti Cina fikir Umno akan menyingkirkannya (Ahmad), tetapi Umno hanya membekukan keahlian Ahmad selama tiga tahun.

"Dan kini beliau dapat kembali keahliannya dalam tempoh hanya setahun. (Keputusan) ini tidak boleh diterima," katanya.

Tambahnya, kembalinya Ahmad bersama Umno meletakkan BN dalam dalam keadaan yang sangat memalukan.

ADS