Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jais: Purata 30 AJK surau, masjid letak jawatan
Diterbitkan:  Aug 3, 2010 5:46 PM
Dikemaskini: 9:51 AM

Kira-kira 30 anggota jawatankuasa (AJK) masjid dan surau di Selangor termasuk nazir, bendahari dan imam meletak jawatan setiap bulan disebabkan tiada persefahaman sesama mereka.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata perkara itu mungkin berpunca daripada rasa tidak puas hati sesetengah pihak terhadap pemilihan AJK yang dibuat menerusi mesyuarat agung.

jais jabatan agama islam selangor 271106 "Setiap bulan saya perlu tandatangan peletakan jawatan AJK purata antara 20 ke 30 orang. Jumlah itu masih kecil berbanding jumlah kesemua AJK di negeri ini iaitu kira-kira 8,000 orang, tetapi kalau tidak diatasi takut menjadi perbalahan dan mendatangkan masalah kepada pengurusan masjid dan surau," katanya kepada pemberita, di Shah Alam hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata rasa tidak puas hati juga timbul berhubung pelaksanaan projek, sumbangan serta ketiadaan kerjasama antara mereka menyebabkan ada yang menjalankan tugas orang lain.

"Seperti contoh di Kuala Langat, ada orang beri sumbangan tidak melalui nazir dan bendahari tetapi terus beri kepada bilal dan bilal pula terus lantik kontraktor untuk melaksanakan projek. Bendahari dan nazir tidak tahu kerana tiada kerjasama. Sistem dan senarai tugas dah ada tetapi ada yang buat tugas orang lain.

"Sepatutnya bilal kena maklumkan bendahari dan nazir tetapi dia terus buat, ini menunjukkan tiada ketelusan. Banyak lagi sebab seperti penceramah, biro agama nak panggil orang ini, nazir pula tidak setuju," katanya.

jim palestine rally 15102004 mosque Mohammed Khusrin berkata sikap sedemikian tidak harus wujud dan seharusnya AJK masjid dan surau tidak memperbesarkan isu-isu yang remeh sehingga boleh menggugat persaudaraan sesama umat Islam.

Mereka sepatutnya melaksanakan tugas demi kepentingan agama, bukan kepentingan peribadi atau kelompok tertentu, katanya.

Mengulas perkembangan lain, Mohamed Khusrin berkata hanya sekitar 40 peratus penceramah yang berceramah di masjid dan surau negeri itu mempunyai tauliah manakala selebihnya sukar dipastikan kerana tidak menyertakan maklumat lengkap.

"Dari laporan yang kita terima dan kumpulkan dari semua masjid dan surau daerah, kita dapati ada borang membabitkan maklumat peribadi penceramah yang memberi ceramah tidak lengkap seperti tidak meletak nama penuh, kad pengenalan dan nombor rujukan tauliah," katanya.

sitting in a mosque Sehubungan itu, Mohammed Khusrin meminta agar AJK masjid dan surau bekerjasama dengan mengemukakan maklumat penceramah yang lengkap menggunakan borang yang disediakan serta menghantar laporan tersebut kepada JAIS setiap

bulan.

"Kita juga mengharapkan agar semua AJK membantu mereka yang tidak bertauliah supaya memohon tauliah bagi memastikan setiap perkara yang disampaikan oleh penceramah memberi kesan positif kepada perpaduan umat Islam," katanya.

- Bernama

ADS