Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Keluarga Teoh mahu empat lagi ahli panel RCI
Diterbitkan:  Jan 27, 2011 4:43 PM
Dikemaskini: 8:52 AM

Keluarga mendiang Teoh Beng Hock kecewa dengan komposisi yuran kerajaan penyelidikan yang telah dibentuk untuk melihat ke dalam penyebab kematiannya.

NONE Dalam sebuah kenyataan hari ini, adik Teoh, Lee Lan berkata keluarganya lega apabila punca kematian dijadikan sebahagian daripada terma rujukan suruhanjaya itu tetapi pihak keluarganya tidak dirujuk berhubung komposisi panel.

Menurut Lee Lan, beliau kesal Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak tidak pernah berunding dengan keluarganya dan juga tidak mengendahkan senarai tujuh nama yang dicadangkan oleh sebuah panel yang mewakili 126 NGO.

Ketujuh-tujuh calon itu adalah bekas timbalan perdana menteri, Tun Musa Hitam, bekas presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan dan Raja Aziz Addruse, bekas hakim Mahkamah Tinggi NH Chan, bekas ketua polis negara, Tun Hanif Omar, pengarah Tenaganita, Irene Fernandez dan bekas presiden Persatuan Perubatan Malaysia, Dr Ronald McCoy.

azlan "Kami tidak mengerti mengapa tidak satupun daripada tujuh nama terkemuka yang disarankan oleh NGO yang dipilih," kata Lee Lan.

Lee Lan berkata keluarganya mahu Najib untuk memperluaskan komposisi panel suruhanjaya itu daripada empat orang kepada tujuh seperti yang disarankan oleh NGO berkenaan.

Katanya, tambahan anggota itu akan meningkatkan kredibiliti dan keberkecualian suruhanjaya itu serta menambahkan keyakinan oraang ramai terhadapnya.

Daripada senarai tujuh orang itu, Lee Lan berkata bekas ketua polis Haniff, pejuang hak asasi manusia, Fernandez, serta pakar undang-undang Raja Aziz dan Ambiga adalah pilihan keluarganya untuk anggota tambahan.

[Baca berita penuh]

ADS