Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Pemuda Umno ibarat kucing larang rakan makan ikan'
Diterbitkan:  May 18, 2011 10:42 AM
Dikemaskini: 7:11 AM

Tindakan pemuda Umno yang meminta kerajaan agar tidak menaikkan harga petrol ibarat seekor kucing mendesak kawannya yang juga kucing untuk jangan memakan ikan, kata pengerusi

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin.

NONE Dalam kenyataan medianya, Badrul Hisham berkata meskipun SAMM menyambut baik desakan itu tetapi berpendapat pemuda Umno hanya bersandiwara menjadikan isu harga petrol usul utama mesyuarat agongnya dengan bertujuan meraih populariti pada pilihan raya umum akan datang.

“Memahami pemuda Umno sebagai sebuah organisasi politik yang bertanding dalam pilihan raya mungkin saja tindakan ini ekoran untuk meraih populariti kerana mereka sedar kemarahan rakyat kepada parti penguasa yang amat tinggi ekoran siri kenaikan harga yang seolah tidak mampu dikawal regim.

“Namun itu urusan mereka, bagi SAMM selaku organisasi yang cuba menjadi organisasi massa muda sudah tentu turut bersama desakan tersebut bukan sahaja tidak menaikkan tetapi menurunkan semula harga minyak dengan penstrukturan semula subsidi negara dengan mengurangkan bantuan korporat,” kata Badrul Hisham.

NONE Sambil menyindir tindakan pemuda Umno itu, beliau berkata rakyat sudah tentu tidak lupa dengan tindakan ahli-ahli parlimen BN termasuk dari pemuda Umno yang menyokong kenaikan harga bahan bakar yang merupkakan pada ketika itu tertinggi dalam sejarah negara

“Masalah sebenar negara ialah bukan harga pasaran dunia, selaku pengeluar minyak yang nilai kegunaan domestik masih jauh kurang dari yang dieksport maka sudah tentu kenaikan harga petroleum dunia boleh menjadi rahmat.

“Masalah utamanya ialah pembaziran dalam pengurusan, ketirisan, rasuah, salah guna kuasa dan pengaliran wang haram yang didalangi oleh mereka yang rapat dengan regim merupakan punca sebenar negara hilang daya saing dan daya mampan untuk menjaga kepentingan rakyat seperti mengawal harga bahan bakar,” katanya.

oil world market 141008 04 Menurut Badrul Hisham, SAMM memandang serius kenaikan harga petrol yang seolah-olah dilihat tidak dapat dibendung itu.

“Regim begitu lemah seperti hilang kreativiti mentadbir ekonomi sehingga membiarkan rakyat lemas dalam pasaran terbuka.

“SAMM juga tidak menolak ini mungkin saja propaganda menjelang pilihan raya umum Menteri akan mengumumkan di mana kononnya harga minyak akan dinaikkan tetapi oleh kerana desakan pemuda Umno maka harga minyak kekal.

“Lebih malang lagi seperti biasa selepas pilihan raya harga naik mendadak pula,” katanya.

ADS