Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bantuan Gaza: Parlimen bantah kenyataan Hilary
Diterbitkan:  Jun 29, 2011 6:37 PM
Dikemaskini: 10:42 AM

Parlimen Malaysia membantah kenyataan Setiausaha Negara Amerika Syarikat Hillary Clinton baru-baru ini yang menyifatkan misi bantuan kemanusiaan ke Gaza sebagai tidak berfaedah dan provokatif.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, kenyataan tersebut dilihat memberi lampu hijau kepada Israel untuk terus menindas rakyat Gaza dan akan menyukarkan misi bantuan untuk sampai ke kawasan bergolak itu.

"Saya sebagai mewakili Kesatuan Antara Parlimen (IPU) Malaysia, kita tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh Amerika Syarikat walaupun kita ada hubungan baik (dengan negara itu) dalam hal kezaliman terhadap Palestin oleh Israel kita tetap tidak setuju.

"Ini merupakan usaha kemanusiaan, yang kita perlu beri bantuan dan sokongan kepada rakyat Palestin di Gaza," katanya kepada pemberita di pejabatnya di bangunan Parlimen hari ini.

Terdahulu, Mohamed Nazri menerima memorandum yang mengandungi empat resolusi untuk diusulkan ke Kesatuan Antara Parlimen, dari "Life Line for Gaza" yang disampaikan oleh wakil badan bukan kerajaan itu Muhammad Ridhwan Sulaiman.

Resolusi tersebut termasuk mengemukakan bantahan terhadap kenyataan Hillary yang membidas misi flotilla kemanusiaan ke Gaza dan mendesak Israel untuk tidak menggunakan kekerasan terhadap delegasi Freedom Flotilla 2 yang akan belayar ke Gaza.

Resolusi lain ialah menggesa rejim Israel untuk menghormati undang-undang antarabangsa dan membenarkan misi kemanusiaan freedom flotilla untuk masuk ke Gaza.

Mohamed Nazri berkata, beliau akan mengadakan perbincangan dengan anggota IPU Malaysia bagi mengenalpasti prosedur tertentu sebelum membawa memorandum tersebut ke IPU yang akan bersidang pada awal Oktober depan di Berne, Switzerland.

"Selaku Presiden IPU Malaysian Chapter saya menerima memorandum ini dan juga atas kesedaran betapa pentingnya usaha yang dilakukan oleh NGO-NGO ke arah membantu rakyat tidak berdosa di Gaza yang berhak mendapat bantuan yang diberikan masyarakat dunia," katanya.

- Bernama

ADS