Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Wartawan wilayah Utara tolak majlis media
Diterbitkan:  Jul 29, 2011 3:30 PM
Dikemaskini: 8:21 AM

Lima pertubuhan media dari wilayah utara menolak cadangan penubuhan Majlis Perundingan Media (MPM), yang menurut mereka, 'didominasi' oleh kerajaan.

Mereka terdiri daripada Pertubuhan Wartawan dan Jurugambar Akhbar Cina Pulau Pinang (PEWAJU), Kesatuan Wartawan Utara Malaysia, Kelab Akhbar Pulau Pinang, Persatuan Wartwan Seberang Prai dan Koperasi Pekerja Akhbar Pulau Pinang berhad.

Kumpulan itu berkata, majlis tersebut hanya akan menambah kepada hakisan kemerosotan demokrasi dalam media dan akan mempunyai kesan yang kuat kepada pembangunan dan reputasi media arus perdana (MSM).

Dalam sistem perundangan yang sedia ada, tegas mereka, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA), Akta Rahsia Rasmi (OSA), Akta Hasutan, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Akta Komunikasi dan Multimedia, telah mewujudkan kekangan yang besar ke atas MSM untuk memainkan peranan pemantauan.

"Selagi akta seperti di atas belum dimansuhkan atau dipinda, kredibiliti media arus perdana akan terus tejejas.

"Namun, kerajaan kini terus berminat untuk menubuhkan MPM yang seolah-olahnya satu lagi tindakan kawalan terhadap media arus perdana," tambah mereka.

Tujuan utama penubuhan majlis termasuk mewujudkan hubungan kerja yang "harmoni" antara kerajaan dan anggota media serta membangunkan "strategi komunikasi bersama mengenai isu-isu yang berulang."

Cadangan tersebut ditolak oleh ahli akademik yang menganggapnya sebagai usaha untuk mengekang perbezaan pendapat.

[Baca berita penuh]

ADS