Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
ISA: 'Flip flop' berulang, kata Pemuda PAS
Diterbitkan:  Nov 18, 2011 12:47 PM
Dikemaskini: 5:03 AM

Tindakan terkini kerajaan terus menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) walaupun perdana menteri telah mengumumkan pemansuhannya menunjukkan sikap flip flop atau berdolak dalik, kata Pemuda PAS.

NONE Ketuanya Nasrudin Hassan berkata, tindakan itu sama seperti cara kerajaan menangani isu pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) dan reformasi sistem pilihan raya.

"Ia bukan sahaja satu bukti bahawa kerajaan Umno dan BN tidak serius dan jujur menghapuskan akta zalim itu tetapi juga terus mendera dan membuli rakyat sendiri.

"Selayaknya kerajaan tidak lagi menggunakan ISA setelah komitmen untuk memansuhkannya telah dipertegaskan oleh perdana menteri sendiri," katanya.

Polis semalam mengesahkan menangkap tujuh warganegara Malaysia dan enam warganegara asing di Sabah mengikut bawah ISA antara 14 hingga 16 November kerana didakwa cuba menghidupkan kembali gerakan militan.

Perdana menteri pada malam hari Malaysia mengumumkan akan memansuhkan ISA dan Akta Buang Negeri 1959 serta akan mengkaji semula undang-undang lain bagi memastikannya memenuhi kehendak semasa.

ADS