Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Suhakam gesa bebaskan ISA13 di Sabah
Diterbitkan:  Nov 19, 2011 8:39 AM
Dikemaskini: Nov 20, 2011 3:56 AM

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) meluahkan rasa amat kecewa  dan terkejut dengan penangkapan terbaru 13 individu bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 atas kegiatan militan di Sabah.

NONE "Tindakan pihak berkuasa ini benar-benar mengejutkan dan sama sekali bertentangan dengan keputusan perdana menteri yang berani dan bersejarah untuk memansuhkan ISA serta pengiktirafan dan penghormatan terhadap hak asasi manusia, serta perseimbangan antara hak tersebut dengan peraturan undang-undang dalam sistem demokrasi berparlimen negara – yang telah lama dinanti-nantikan dan  amat dialu-alukan dengan sepenuh hati oleh rakyat," kata Pengerusi Tan Sri Hasmy Agam.

Polis semalam mengesahkan menangkap tujuh warganegara Malaysia dan enam warganegara asing di Sabah mengikut bawah ISA antara 14 hingga 16 November kerana didakwa cuba menghidupkan kembali gerakan militan.

Perdana menteri pada malam hari Malaysia mengumumkan akan memansuhkan ISA dan Akta Buang Negeri 1959 serta akan mengkaji semula undang-undang lain bagi memastikannya memenuhi kehendak semasa.

Dalam kenyataannya hari ini, Hasmy berkata, selaras dengan seruan pemansuhan undang-undang penahanan pencegahan, Suhakam menggesa supaya pihak berkuasa membebaskan kesemua tahanan dan memberikan mereka hak perbicaraan terbuka dengan diwakili peguam.

6 diusir balik ke Indonesia

Dalam masa sama, suruhujanya itu juga menyeru kerajaan supaya menghentikan penggubalan undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa bicara dan menangani isu berkaitan keganasan bawah undang-undang lain yang sedia ada.

"...dan sementara pemansuhan ISA dibuat, tiada  sebarang penangkapan akan dijalankan di bawah akta ini," kata Hasmy lagi.

NONE Dalam perkembangan berkaitan, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, enam warga Indonesia akan diusir balik ke negara asal, manakala tujuh warga Malaysia akan dihadap ke mahkamah sekiranya bukti mencukupi.

Beliau dilaporkan berkata, warga tempatan itu boleh ditahan di bawah akta baru yang akan menggantikan ISA pada Mac tahun depan.

Hishammuddin juga berhujah, penggunaan terbaru ISA dalam minggu ini tidak menjejaskan komitmen kerajaan untuk memansuhkan akta tersebut.

ADS