Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pihak pentadbiran Universiti Malaya (UM) bersetuju mengurangkan yuran WiFi sebanyak RM40 daripada jumlah asalnya RM100, ekoran perkhidmatan internet yang tidak memuaskan di dalam kawasan kampus.

Bagaimanapun, kira-kira 50 pelajar yang diketuai oleh anggota Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaysia (MPPUM), meneruskan juga protes petang semalam.

Isu tersebut telah berterusan selama 15 minggu dan masih tiada perubahan, kata naib presiden MPPUM, Tan Tiong Yi ketika dihubungi.

Bagaimanapun, katanya, selepas pihaknya berkata mahu mengadakan protes, pihak pentadbiran mengurangkan kadar yuran sehari sebelum ia diadakan.

"Bagaimanapun, kami mahu yuran tersebut dihapuskan," katanya.

Sejurus selepas kompromi dicapai, Jabatan Hal Ehwal Pelajar UM telah mengumumkan pengharaman protes tersebut di Facebook.

Pihak pentadbiran kampus mengenakan yuran ICT sebanyak RM100, yang meliputi perkhidmatan WiFi dan aplikasi perisian, pada awal tahun ini.

we are all for adam adli student banner Bagaimanapun, para pelajar mengadu bahawa perkhidmatan WiFi

telah semakin merosot.

Selain membantah yuran ICT, Tan berkata, pelajar juga berkumpul menyokong Adam Adli Abdul Halim dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Adam menghadapi tindakan disiplin daripada pihak universiti kerana didakwa menurunkan bendera Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di ibu pejabat Umno semasa protes kebebasan akademik minggu lepas.

[Baca berita penuh]

ADS