Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub menolak tanggapan umum bahawa hasratnya bertanding di negeri kelahirannya, Johor - kubu kuat Umno - adalah tindakan "membunuh dirinya" dalam karier politik yang diceburinya sejak 30 tahun lalu.

Ahli parlimen Kubang Kerian menegaskan beliau tidak takut berdepan kekalahan kerana ia merupakan asam garam dan adat berjuang, sebaliknya beliau mahu menjadi "sebahagian pencipta sejarah perubahan" di negeri itu.

NONE "Jadi kalau saya tidak berani pada hari ini untuk melaksanakan tugas ini, apa nilai saya sebagai orang politik. Apa nilai saya sebagai pemimpin kanan dalam PAS. Kalau saya hanya mahu pentingkan keselesaan, kalau saya hanya mahu terus kekal di Parlimen, saya boleh kekal di Kubang Kerian, saya tidak ada masalah.

"(Pada) saya tak ada istilah bunuh diri. Saya pergi untuk memegang panji-panji perjuangan bersama dengan pasukan Pakatan Rakyat untuk membuat satu perubahan besar.

"Ini yang saya rasa besar hati. Saya rasa dihormati dan dihargai rakan-rakan di sana. Oleh itu saya beritizam untuk bekerja sekuat mungkin untuk kita sama-sama mencipta satu sejarah baru di Johor," katanya.

Ketika diwawancara Malaysiakini di Kuala Lumpur semalam, Salahuddin berkata jika beliau ingin berada dalam zon selesa, beliau bertanding di kawasan selamat yang dimenangi PAS khususnya di Pasir Mas dan Titiwangsa.

Kepulangan sebagai pelengkap

Menurutnya lagi, segala pengalaman yang ditimba sejak bergelumang dalam politik, termasuk menjadi ahli parlimen Kubang Kerian sejak 2004 sehingga kini, mahu dicurah kepada rakyat Johor sekalipun, mengakui "terpisah sedikit" dari politik negeri itu.

Menyifatkan kepulangannya sebagai pelengkap kepada kepimpinan PAS negeri, Salahuddin yakin tokoh lain seperti Pesuruhjaya Datuk Dr Mahfodz Mohamed, timbalannya Dzulkifli Ahmad dan Mazlan Aliman serta Ketua Pemuda Suhaizan Kaiat turut membantu ke arah perubahan.

NONE Bahkan, tambahnya, ramai tokoh politik tempatan dan antarabangsa dianggap pemimpin walaupun pernah tidak mempunyai jawatan atau memimpin negara dalam tempoh yang singkat, termasuklah Mahatma Gandhi dan Nelson Mandela.

"Jadi saya mahu jadi pemimpin seperti itu yang bukan hanya kita hebat atau dilihat kita berperanan jika kita jawatan atau kedudukan... Itulah yang menjadi kita seorang pemimpin.

"Kalau kita takut bermain ombak, kita tidak boleh bina rumah di tepi pantai. Pemimpin harus berani menghadapi risiko, cabaran dan mesti berada di mana-mana tempat, dalam apa jua keadaan," katanya.

ADS