Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Para peguam Perancis yang mewakili Suaram yang menyaman firma pertahanan DCNS atas dakwaan rasuah melibatkan pegawai-pegawai tinggi Malaysia, akan datang ke negara ini untuk memberi penerangan kepada pelanggan mereka mengenai kes tersebut.

ops scorpene dinner 220711 cynthia gabriel Menurut Pengarah Suaram, Cynthia Gabriel (kiri) , sama ada Joseph

Brehem atau William Bourdon merancang datang minggu depan bagi membincangkan kes tersebut yang melibatkan pembelian dua kapal selam Scorpene oleh Malaysia bernilai RM7.3 bilion pada tahun 2002.

Kes kontroversi itu, yang didakwa melibatkan bayaran komisen berjumlah 114 juta euro (RM540 juta), telah didengar baru-baru ini dan diterima oleh hakim penyiasatan Roger Le Loire di Paris Tribunal Grande Instance.

"Bagaimanapun, semuanya bergantung sama ada mereka dapat memasuki negara ini," kata Gabriel kepada Malaysiakini dalam satu wawancara melalui telefon.

NONE "Lagipun, Bourdon telah ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan dihantar pulang pada tengah malam tahun lalu selepas dia berucap di satu majlis tertutup makan malam di Pulau Pinang," kata Gabriel.

Jabatan Imigresen telah berkata Bourdon (kiri) - yang bertugas dengan Sherpa - sebuah badan guaman tanpa keuntungan di Paris - telah dihantar pulang pada bulan 22 Julai tahun lepas kerana melanggar syarat-syarat lawatannya ke Malaysia.

Kali ini, kata Gabriel, para peguam berkenaan memohon visa kerja untuk memasuki Malaysia walaupun syarat imigresen hanya memerlukan mereka mendapatkan pas lawatan sosial.

[Baca berita penuh]

ADS