Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Setpol MB: Cerita Mat Sabu 'dicantas' hanya rekaan
Diterbitkan:  Jul 29, 2012 2:26 PM
Dikemaskini: Jul 30, 2012 6:37 AM

Setiausaha politik kepada menteri besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor berkata dakwaan bahawa timbalan presiden parti, Mohamad Sabu disekat daripada bertanding di negeri itu merupakan satu perkara yang direka-reka.

Dalam satu tulisannya di blog sanusisetpol.blogspot.com, Muhammad Sanusi (foto bawah) juga percaya bahawa perkara itu sebenarnya ditimbulkan untuk memulakan proses mencantas pemimpin tertentu dalam PAS Kedah.

NONE "Orang yang membangkitkan kes itu kepada Malaysiakini sengaja mereka-reka cerita untuk memulakan cerita baru – mengadakan cerita cantas untuk memulakan proses mencantas.

Beliau menyalahkan golongan yang ghairah untuk membawa Mohamad bertanding di Kedah – di kawasan parlimen Pendang – sebagai kumpulan yang bertanggungjawab menimbulkan perkara itu.

"Ini dimainkan oleh juak-juak yang ghairah dengan auranya dan sedikit gopoh dalam usaha membawanya ke Pendang.

"Juak-juak yang tenggelam dengan kegopohan itu lupa bahawa isu mereka itu telah memberikan imej negatif kepada timbalan presiden PAS itu, kepada PAS, PAS Kedah dan PAS Pendang," katanya yang tidak menyebut sebarang nama.

Tambahnya, PAS Kedah tiada masalah dengan Mohamad Sabu dan penceramah popular itu tidak ditolak di negeri tersebut.

"Tetapi bila sumber dalaman yang menjadi sumber utama cerita itu telah mengadakan-adakan cerita cantas, dia sebenarnya telah membuat garisan calar pada imej, integriti dan ketokohan Abang Mat sebagai timbalan presiden PAS.

NONE "Mana boleh dia dicantas di Kedah di kala auranya begitu segar di negeri ini. Ada yang mengenali PAS dan beristiqamah dengan kerja- kerja jemaah atas teladan yang ditunjukkan oleh beliau," katanya lagi.

Kenyataannya itu secara langsung menunjukkan bahawa pimpinan tertinggi PAS Kedah telah maklum dengan isu tersebut dan Muhammad Sanusi seterusnya memberikan beberapa senario berhubung usaha cantas-mencantas dan melobi seperti yang dibangkitkan.

"Cantas dalam parti politik berlaku kepada pimpinan setempat, penyandang atau yang sudah ditetapkan untuk berada di situ atau pernah berada di situ.

"Cantas dilakukan supaya seseorang pemimpin tidak dipilih sekali lagi, ataupun supaya tidak diberi peluang dipilih setelah adanya keputusan atau arahan supaya di bertanding di sesuatu kawasan.

"Cantas tidak boleh berlaku kepada orang di luar tempat itu, tidak pernah berada di situ, bukan penyandang, atau hanya baru dicadang di salah satu peringkat yang ada beberapa peringkat lagi.

mohamad sabu tuan ibrahim himpunan oren "Cantas juga tidak berlaku kepada orang yang ditolak. Cantas juga tidak berlaku kepada pimpinan yang sengaja merebahkan dirinya atau berundur sukarela," katanya lagi.

Mohamad Sabu pernah mewakili kawasan parlimen Kuala Kedah apabila menang dalam pilihan raya umum 1999.

Muhammad Sanusi seterusnya berkata, tindakan cantas-mencantas merupakan budaya politik Umno dan BN dan tidak boleh dibiarkan meluar di dalam PAS.

"Ini budaya politik bahaya. PAS mesti istiqamah dengan sikap menolak bila diberi amanah atau jawatan, tetapi berhabis-habisan dan bermati-matian melaksanakannya bila diberi tanggungjawab memikul amanah oleh jemaah," katanya lagi.

ADS