Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ahmad ditahan reman tiga hari atas tuduhan baru

Ahmad Abd Jalil ditahan reman selama tiga hari - sehingga esok - untuk membolehkan polis menyiasatnya atas tuduhan yang berbeza terhadapnya yang didakwa menghina sultan Johor di Facebook.

Ahmad Abd Jalil 2 Dikatakan pada mulanya ditahan di bawah Akta Hasutan, dia kini

disiasat di bawah Seksyen 233 (1) (b) Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998.

Ini mengenai dengan 'penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian... dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain di mana-mana nombor atau alamat elektronik '.

Jika sabit kesalahan, peruntukan Seksyen 233 menyebut seseorang boleh didenda tidak melebihi RM 50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan juga boleh didenda selanjutnya RM 1,000 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor Bahru Nor Azizan Anan berkata Mahkamah Majistret Johor Bahru telah membenarkan perintah reman itu semalam selepas mendengar hujahan kedua-dua belah pihak.

Ahmad diwakili oleh peguam Radzlan Jalaludin semasa pendengaran permohonan reman itu.

Tempoh reman akan berakhir pada 8 November dan pada masa ini, polis akan meneruskan siasatan mereka,  kata Azizan dalam satu kenyataan dikeluarkan pada jam 7.17 malam tadi.

Ahmad, seorang juruukur kuantiti, pertama kali ditahan Jumaat lepas di Kuala Lumpur dan dipindahkan ke Johor Bahru selepas tiga laporan telah dibuat terhadapnya di negeri pada Oktober 21 kerana didakwa menghina sultan.

Peguamnya Fadiah Nadwa Fitri berkata Ahmad, 27, telah berjumpa sekejap ibu bapanya apabila dia dibawa ke Mahkamah Majistret semalam, dan bahawa mereka diberitahu mengenai pengalamannya semasa dalam tahanan

Fadiah berkata, menurut ibu bapanya, Ahmad tidak tahu di mana dia berada kerana "matanya ditutup" ketika dibawa ke mahkamah.

[Baca berita penuh]

ADS