Cerita selipar Jepun, siput babi jadi modal bahas

Seorang pembahas di Perhimpunan Agung Umno ke-66 hari ini mencuit hati para perwakilan apabila beliau secara berjenaka mempersoalkan pengunaan perkataan "Islam" dalam nama parti PAS.

Ketua pembangkang di DUN Kelantan itu berkata, "Islam" dalam nama parti PAS bukan bermaksud parti itu benar-benar Islam – seperti juga nama objek atau individu tertentu.

"Tengok orang pakai selipar Jepun, bukan (maknanya orang itu) Jepun.

"(Seniwati) Siput Sarawak bukan siput. Siput babi juga bukan babi," kata Alwi yang turut mengundang ketawa kecil dari penonton perbahasan di ruang legar PWTC.

Alwi seterusnya membandingkan bahawa PKR hanya "mencampurkan" Melayu, Cina dan India berbanding BN yang disifatkannya sebagai "penyatu" Melayu, Cina dan India.

Bagaimanapun, ketiga-tiga kelompok kaum itu – yang diumpamakannya sebagai tanaman beras, gandum dan jagung – memerlukan suasana dan persekitaran berbeza untuk tumbuh subur.

Katanya, tanaman berkenaan dan terbantut pertumbuhannya jika ditanam bersama di dalam satu bendang.

"Padi kena tanam di bendang padi. Gandum kena tanam ladang gandum. Jagung kena tanam ladang jagung.

"Apabila bubur, roti dan jagung kita letak sebelah menyebelah barulah kita boleh makan.

"Kalau semua kita campur sekali (dari awal) boleh makan tak?

"Itulah konsep BN. Bukankah elok pemimpin-pemimpin kita sudah buat sejak dahulu lagi?", soalnya.

 



PERINGATAN: Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.