Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jamalul tolak tuntutan serah diri, cadang tukar tawanan
Diterbitkan:  Mar 8, 2013 11:54 AM
Dikemaskini: 4:26 AM

Sultan Sulu Jamalul Kiram menolak tuntutan di Kuala Lumpur supaya pengikutnya menyerah diri tanpa syarat dan sebaliknya beliau mencadangkan pertukaran tawanan.

Beliau mendakwa empat anggota polis Malaysia telah ditawan pengikutnya yang sedang berdepan dengan pasukan keselamatan Malaysia di Sabah, tetapi polis Malaysia telah menafikannya.

Menurut Philippine Daily Inquirer, Jamalul, selepas mengetahui Kuala Lumpur menolak tawaran gencatan senjata, mencadang pula "pemberhentian permusuhan", yang disampaikan dengan permintaan yang sama - menghentikan operasi pasukan keselamatan Malaysia terhadap penceroboh bersenjata di Sabah .

Beliau berkata, kesultanan itu "bersedia untuk menukar tawanan perang" jika Malaysia bersetuju menghentikan permusuhan.

Kesultanan itu sebelum ini mendakwa kumpulan bersenjata di Sabah, yang diketuai adik lelaki Jamalul - Azzimudie Kiram - menawan empat anggota polis Malaysia semasa serangan ke atas balai polis di kampung Simunul di Semporna pada malam Sabtu.

Pasukan keselamatan Malaysia menawan 10 lelaki anggota kumpulan Azzimudie, semasa pertempuran di Kampung Tanduo Jumaat lepas.

Bagaimanapun, pihak berkuasa Malaysia menafikan dakwaan bahawa empat anggota polis Malaysia telah ditawan puak militan itu.

[Baca berita penuh]

ADS