Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Rakyat jadi keliru dan negara mudah huru-hara jika semua undang-undang berkaitan media dihapus dan rakyat disuguh dengan pelbagai maklumat yang simpang-siur, kata beberapa pakar dan pengamal

media.

Kata mereka pelbagai fitnah dan tohmahan mudah dilemparkan kerana tiada lagi undang-undang yang mengikat penyebaran maklumat selain etika kewartawanan tidak lagi bermakna dan pemilikan media massa oleh pihak asing yang berniat jahat terhadap negara juga mungkin berleluasa.

Lantaran itu kata Ketua Pegawai Eksekutif Institut Akhbar Malaysia (MPI) Datuk Chamil Wariya, janji pembangkang dalam manifesto mereka untuk menghapuskan semua undang-undang berkaitan media massa adalah tidak pratikal untuk dilaksanakan.

"Undang-undang menjadi satu keperluan bagi mendokong aspirasi nasional... termasuklah yang mengatur dan bukan mengekang kebijaksanaan media massa, yang selama ini membolehkan Malaysia muncul sebagai negara yang tertib dan harmoni, aman dan makmur," katanya kepada Bernama di ibu negara baru-baru ini.

"Malah Amerika Syarikat, Eropah dan Britain juga ada undang-undangnya. Kerajaan Britain juga nak tubuhkan perundangan baharu untuk menjamin media tidak menyalahgunakan kebebasan," katanya.

Katanya kebebasan media memang perlu ada dalam sesebuah negara, tetapi pada masa yang sama perlu dipastikan kebebasan itu tidak mengancam keselamatan, keamanan dan persefahaman dalam masyarakat majmuk seperti yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Perkara 10 dalam Perlembagaan Persekutuan memang memperuntukkan kebebasan untuk bersuara tetapi ianya dihadkan jika mengancam kestabilan dan keamanan negara...jadi apakah logik jika tiada undang-undang?" kata Chamil yang menceburi bidang kewartawan sejak 1971.

Beliau berkata media massa di Malaysia sekarang sememangnya menikmati kebebasan yang dapat dilihat dengan kenunculan portal berita, blog, akhbar pembangkang yang sebahagian besarnya hanya mengecam usaha-usaha mensejahterakan rakyat yang dilakukan oleh kerajaan.

Chamil menganggap janji pembangkang itu hanya gimik kerana hakikatnya kebebasan media telah diberikan apabila kerajaan menghapuskan syarat pembaharuan lesen akhbar yang sebelum ini wajib dibuat setiap tahun melalui Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Pembangkang, katanya enggan melihat perkembangan positif dalam industri media massa walaupun pelbagai pindaan dilakukan dan mereka tidak pernah jemu menyerang kerajaan serta media arus perdana yang tidak terpengaruh dengan dakyah dan tohmahan mereka.

Menurut Chamil, pembangkang kini cuba memberi janji-janji manis untuk menghapus kesemua akta yang kononnya menyekat kebebasan media, seperti yang diuar-uar dalam manifesto mereka, sedangkan mereka sendiri bertindak meminggirkan media arus perdana, malah menyaman pihak terbabit.

Lebih parah katanya tiada kebebasan media yang dipratikkan oleh negeri-negeri yang diperintah oleh pihak pembangkang kerana kebebasan mendapatkan informasi daripada pihak berkuasa serta pemimpin negeri disekat.

"Di Selangor, pejabat-pejabat kerajaan negeri dilarang melanggan akhbar arus perdana... ini juga salah satu sekatan media oleh pihak pembangkang sendiri... buktikan dulu bahawa pihak pembangkang tidak melakukan sekatan terhadap negeri-negeri yang ditadbir mereka," katanya.

Penolong Ketua Pengarang Utusan Malaysia Datuk Zaini Hassan pula menyifatkan janji pembangkang untuk menghapuskan undang-undang yang menyekat kebebasan media sebagai melucukan kerana hakikatnya mereka memberi pelbagai tekanan kepada media arus perdana.

"Kita terpaksa menghadapi pelbagai tekanan dari segi tindakan mahkamah, kebebasan untuk wartawan bergerak, membuat liputan, mendapatkan maklumat dalam sidang akhbar. Tidakkah ini menimbulkan persoalan apakah sebenarnya dimaksudkan dengan kebebasan media yang mereka uar-uarkan?" katanya.

Menjelaskan situasi sebenar berkenaan kebebasan media, beliau berkata kebebasan telah diberikan sejak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) diperkenalkan pada 1998 kepada media sosial khususnya.

Katanya kebebasan media yang diberikan di negara ini jauh lebih baik jika dibandingkan dengan negara-negara maju yang lain.

"Singapura dan China juga ada sekatan, lebih sekatan tetapi ia tidak berlaku di Malaysia...kita patut bersyukur. Malangnya pihak pembangkang menggunakan media sosial untuk menyerang dan selalu bertindak apabila mereka tidak puas hati terhadap fakta yang disiarkan.

"Kalau kita lihat, mereka juga sering mengutuk kerajaan semasa tetapi tiada tindakan diambil oleh kerajaan jika dibandingkan dengan sikap pembangkang itu. Jadi soalan saya, apakah acuan yang ingin dibawa oleh mereka?," katanya yang berpengalaman selama 25 tahun dalam bidang kewartawanan.

Kesal dengan perilaku pihak pembangkang, Zaini berkata kritikan adalah antara komponen dalam bidang kewartawanan dan seharusnya diterima dengan hati yang terbuka oleh semua pihak.

"Kalau nak mengritik pun tak boleh, saya tak tahu apa acuan yang mereka akan bawa kalau nak memerintah negara ini," kata Zaini.

Beliau berkata janji-janji yang diberikan dalam manifesto pembangkang sehingga kini berlambak yang belum dilaksanakan kerana hanya janji kosong untuk meraih undi dan simpati.

Apabila ditanya mengenai serangan bertalu-talu terhadap akhbar Utusan Malaysia, beliau berkata:

"Terlalu banyak, hampir RM1 bilion di mana satu 'legal suit' mencecah sampai RM30 hingga RM40 juta... mereka tahu akhbar seperti ini berpengaruh dan sebab itu pembangkang suka menyaman organisasi-organisasi berpengaruh."

Pensyarah Kanan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dr Siti Zabedah Mohd Shariff pula berkata media perlu mempunyai kawalan tertentu untuk kebaikan negara dan masyarakat.

"Kita tidak boleh menyiarkan sesuatu berita tanpa 'gatekeepers' sebab sesetengah berita boleh menimbulkan perselisihan besar antara kaum. Jadi apa yang dijanjikan oleh pembangkang kemungkinan tidak mampu menjadi realiti.

"Sekiranya pembangkang perintah, sudah tentu dia tidak suka masyarakat melakukan sesuatu perkara menentang mereka," katanya yang memberi contoh beberapa pertubuhan seperti Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-bangsa Bersatu (Unesco) serta Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sendiri juga ada garis panduan tersendiri untuk media.

"Oleh itu, macam mana media mampu berfungsi tanpa garis panduan? Kalau mereka (pembangkang) ingin menghapuskan semua undang-undang yang sedia ada, nanti rakyat mudah dikelirukan dan negara akan menjadi huru-hara," katanya.

- Bernama

ADS