Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Rangkaian jalan raya Pan Borneo yang menghubungkan Sabah, Sarawak dan Brunei kini 93 peratus siap, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

Rosnah berkata, hampir keseluruhan jalan itu yang bermula dari Sematan, Sarawak hingga ke Tawau, Sabah telah diturap.

Ketua Puteri Umno, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin Rosnah ( kiri ) berkata, jalan raya sepanjang 248.65 kilometer itu mempunyai tahap empat atau enam lorong manakala bakinya masih di tahap dua lorong.

Ini tidak termasuk missing link 50 kilometer dari Kalabakan, Sabah ke Kalimantan yang masih dalam proses pembinaan, tambahnya dalam kenyataannya semalam.

Rosnah berkata, pada tahun ini kerajaan memperuntukkan RM89 juta untuk membaik pulih jalan raya Pan Borneo, dengan RM41.8 juta untuk Sabah dan RM47.2 juta buat Sarawak.

Melalui pelan induk Pembangunan Jaringan Lebuh Raya Fasa ke-2 (HNDP2), kementerian juga menaik taraf keseluruhan jalan raya itu ke tahap ‘dual carriageway', empat lorong secara berperingkat-peringkat mulai melibatkan anggaran kos RM22 billion, tambah Rosnah.

"Memandangkan kos untuk menaiktaraf jalan raya Pan Borneo ini ke tahap dual carriageway sangat tinggi, maka kerajaan mencadangkan supaya kerja-kerja naik taraf ini dibuat secara berfasa antara 10-15 tahun mengikut senarai keutamaan jajaran yang telah dikenal pasti," katanya.

Jalan raya Pan Borneo sepanjang 2,239 kilometer bermula dari Sematan di bahagian Barat Sarawak melalui bandar raya Kuching, Serian, Sri Aman, Sarikei, Sibu, Bintulu, Miri, Limbang, Lawas, Kota Kinabalu, Sandakan dan seterusnya ke Tawau, Sabah.

ADS