Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

dikemaskini Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyalahkan “pegawai kerajaan” yang memberikan kerakyatan dan mengeluarkan kad pengenalan kepada calon tidak layak.

Beliau yang memberi keterangan di suruhanjaya siasatan diraja berhubung pendatang asing Sabah berkata, amalan seperti itu bukan satu dasar kerajaan semasa beliau menjadi perdana menteri.

Katanya, dasar pada masa itu hanyalah untuk memberikan kerakyatan kepada individu yang tinggal di Sabah “untuk masa yang lama” yang layak untuk mendapatkannya mengikut undang-undang.

Beliau berkata, semuanya diperuntukkan oleh undang-undang, tetapi pelaksanaannya kadang-kadang tidak berkesan.

Malah pada hari ini, katanya, jika diputuskan bahawa mereka sudah terlalu lama berada di sini, maka ia terpulang kepada kerajaan untuk membuat keputusan bagi menarik balik kewarganegaraan atau IC mereka.

Dr Mahathir berkata, ia "bukan pendirian kerajaan" bagi penerbitan pantas IC kepada pendatang.

"Jika ia dilakukan, maka seseorang itu tidak melakukan perkara yang betul," katanya.

Ditanya mengenai penahanan dua bekas pengarah JPN di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri kerana didakwa mengeluarkan IC kepada pendatang, Dr Mahathir mendakwa beliau tidak sedar tentang salahlaku mereka.

Katanya, mereka tentunya telah melakukan sesuatu yang salah, dan kerana itu mereka ditahan.

joseph pairin kitingan 010706 Beliau juga mempertahankan langkah kerajaan persekutuan tidak

membenarkan Joseph Pairin Kitingan (kiri), Ketua Menteri Sabah dari 1985 hingga 1994, mempengerusikan Majlis Keselamatan Sabah walaupun ketua menteri secara automatik mengetuainya.

Menurut Dr Mahathir, keselamatan adalah perkara persekutuan dan jika terdapat anggota pembangkang yang tidak dipercayai, maka kerajaan persekutuan boleh memastikan dia tidak mempunyai terbabit dalam perkara-perkara persekutuan dan keselamatan'

PBS adalah parti pembangkang dan bukansebahagian daripada BN pada masa itu.

 

[Baca berita penuh]

ADS