Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Tidak sampai sebulan selepas melepaskan jawatan presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menyelar penggantinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai kerana didakwanya gagal menghormati dua perjanjian antara mereka.

 

Dalam satu sidang akhbar di Petaling Jaya hari ini, Chua (kanan) menunjukkan kepada pemberita dua perjanjian itu di mana Liow didakwa memungkirinya dan menyifatkan Liow sebagai tidak mempunyai "kredibiliti".

 

Perjanjian pertama ditandatangani pada 4 Mac 2010, di mana Chua dan Liow dikatakan bersetuju untuk membentuk pakatan menjelang pilihan raya presiden dan timbalan presiden MCA pada 28 Mac tahun tersebut.

 

Chua mendakwa Liow sebaliknya menyokong calon lain - bekas presiden MCA Datuk Seri Ong Ka Ting - dalam perebutan jawatan presiden.

Perjanjian didakwa dimeterai pada 28 November 2013 yang menyebut Liow bersetuju untuk melantik orang Chua sebagai setiausaha agung, ketua MCA di tiga negeri, bersama tiga individu dalam jawatankuasa pusat dan melantik Chua sebagai ahli lembaga syarikat berkaitan kerajaan (GLC), sekiranya Liow dipilih sebagai presiden parti itu pada 21 Disember tahun itu.

Bagaimanapun, Chua mendakwa Liow (kiri) tidak memenuhi "99 peratus"

daripada apa yang telah dipersetujui selepas beliau menjadi presiden parti.

"Jadi, jika anda memungkiri dua perjanjian itu, saya akan katakan secara terbuka bahawa dia tidak mempunyai kredibiliti dan merupakan seorang pemimpin yang tidak konsisten," tegasanya.

Menurut Chua lagi, beliau mesti berkongsi perkara itu dengan rakan-rakannya dalam parti kerana mendakwa apabila menjadi presiden parti, pemimpin berkenaan akan pergi ke mana-mana untuk membuat segala macam janji.

Oleh itu, kata Chua, beliau mesti mengingatkan rakan-rakannya bahawa pemimpin tersebut boleh membuat janji tetapi hanya di bibir sahaja.

[Baca berita penuh]

ADS