Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata usaha pencarian perlu diteruskan sehingga berhasil menemui bangkai pesawat MH370 sebelum melakukan upacara perkabungan rasmi.

"Walaupun ada cadangan sedemikian, kerajaan berpendapat bahawa kita perlu menemui objek dan serpihan kapal terbang itu sebelum kita melakukan perkara tersebut," katanya.

Katanya, antara upacara perkabungan rasmi itu termasuk mengibarkan bendera separuh tiang bagi memperingati penumpang dan anak kapal.

Tambahnya lagi, Majlis Fatwa Kebangsaan akan bersidang petang ini untuk menentukan masa yang sesuai bagi melakukan solat jenazah ghaib.

"Jawatankuasa fatwa akan bersidang pada jam 6 petang ini untuk menentukan solat jenazah ghaib bilakah patut dilakukan," katanya.

Beliau berucap ketika membentangkan usul khas di Dewan Rakyat mengikut Peraturan Mesyuarat 27(3) hari ini bagi merakam ucapan takziah dan doa atas kehilangan pesawat itu.

Katanya, beliau bertindak dengan bertanggungjawab semasa mengumumkan pada malam tadi bahawa penerbangan pesawat berkenaan dipercayai berakhir di selatan Lautan Hindi.

Katanya, pengumuman itu agar kerajaan tidak dilihat menyembunyikan maklumat daripada ahli keluarga penumpang dan kru pesawat tersebut.

"Kerajaan sejak tragedi ini berlaku mengambil langkah-langkah selaras dengan agensi-agensi yang terlibat dalam usaha menyelamat.

"Di samping itu kita berpegang kepada prinsip bahawa apa-apa kenyataan yang kita buat perlu disahkan terlebih dahulu.

"Kita tiada niat menutup maklumat daripada keluarga mangsa atau pengetahuan umum.

"Oleh itu saya ingin tegaskan bahawa langkah-langkah kita amat sesuai dan tepat," kata Najib.

ADS