Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Obama tak jumpa Anwar bila lawat M'sia
Diterbitkan:  Apr 19, 2014 4:44 PM
Dikemaskini: 12:23 PM

Tidak ada sebarang jadual pertemuan dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila presiden Amerika Barack Obama melawat Malaysia pada 26 April depan.

Penasihat keselamatan negara Amerika, Susan Rice berkata, tiada sebarang perancangan seperti itu walaupun mungkin ada pertemuan dengan pegawai peringkat rendah, lapor AFP.

"Saya rasa presiden mungkin tidak ada pertemuan itu (dengan Anwar) - mungkin ada tugasan lain di peringkat lain," Susan dipetik sebagai berkata.

Lawatan Obama dibuat selepas lebih sebulan Anwar disabit oleh

Mahkamah Rayuan atas tuduhan liwat dan dihukum lima tahun penjara.

Anwar kini mendapat penangguhan pelaksanaan hukuman tersebut sementara menunggu rayuannya kepada Mahkamah Persekutuan.

Beberapa tokoh terkemuka AS mengkritik kerajaan Malaysia apabila Anwar dibicarakan atas tuduhan liwat buat kali kedua pada 2010.

Bekas Naib Presiden Amerika, AL Gore dan bekas Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika, Paul Wolfowitz menyifatkannya sebagai tuduhan yang 'direka'.

Bagaimanapun, pentadbiran Obama nampaknya membisu berkaitan perkara itu dan lebih menumpukan kepada usaha mengekalkan hubungan baik dengan kerajaan Malaysia.

Lawatan Obama ke Malaysia akan menjadi yang pertama oleh Presiden Amerika dalam tempoh hampir setengah abad.

Semasa lawatan itu, Obama dijangka mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta menghadiri majlis makan malam negara.

Beliau juga akan mengadakan perjumpaan dengan pemimpin muda dari Asia Tenggara dan bertemu dengan wakil-wakil masyarakat sivil di Kuala Lumpur.

 

[Baca berita penuh]

ADS