Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Buat pertama kali kesemua 42 anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pahang melawat dan meninjau operasi kilang

pemprosesan nadir bumi Lynas Corporation Ltd (Lynas) di Gebeng, dekat Kuantan.

    

Rombongan yang diketuai Menteri Besar Pahang yang juga ADUN Pelangai, Datuk Seri Adnan Yaakob itu menaiki dua buah bas dengan sebuah dipandu sendiri oleh Adnan, sebaik sesi persidangan Dewan Undangan Negeri petang semalam berakhir.

    

Kesemua mereka termasuk 12 ADUN pembangkang, meluangkan masa kira-kira tiga jam di kilang yang mula beroperasi pada November 2012 itu.

    

Mereka mendengar taklimat operasi kilang yang disampaikan oleh Penasihat Keselamatan Radiologi Lynas Prof Dr Ismail Bahari serta beberapa pakar di kilang berkenaan.

    

Bercakap kepada pemberita kemudian, Adnan berkata lawatan itu bertujuan mempertingkat pengetahuan Adun Pahang tentang operasi kilang tersebut.      

    

"...ia sangat berfaedah kepada ADUN-ADUN untuk mengetahui sedikit sebanyak tentang nadir bumi dan apa yang berlaku di sini.

    

"ADUN-ADUN ajukan banyak soalan sepanjang lawatan kepada pakar-pakar di sini, dan daripada jawapan itu kita dapat semua maklumat tentang operasi kilang Lynas," katanya.

    

Adnan berkata beliau berpuas hati dengan keseluruhan operasi Lynas yang mengutamakan kualiti produk serta keselamatan.

    

"Apa saja kontroversi tentang Lynas yang ditimbulkan di akhbar atau media sosial selama ini sangat kontra apa yang kita saksikan hari ini," katanya yang menyifatkan nadir bumi sebagai satu bahan yang akan menguntungkan negara pada masa hadapan, seperti petroleum yang banyak menyumbang kepada ekonomi negara.

    

- Bernama

ADS