Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MAS salahkan perisian laporan 'MH370 di ruang udara Kemboja'

MH370 Malaysia Airlines (MAS) telah menyalahkan perisian yang ia gunakan untuk mengesan pesawatnya, berhubung laporan yang salah kepada pengawal trafik udara bahawa MH370 terbang di ruang udara Kemboja kira-kira sejam selepas ia hilang.

MAS menjelaskan bahawa ia membuat unjuran itu berdasarkan 'flight-following system' yang memaparkan unjuran kedudukan pesawat itu dan bukan lokasi sebenarnya.

Sistem ini juga tidak memberi amaran kepada MAS jika terdapat apa-apa yang tidak normal, kata syarikat penerbangan itu dalam satu kenyataan yang dihantar lewat malam tadi.

Katanya sistem itu akan terus memaparkan unjuran laluan penerbangan

pesawat itu dan lokasinya sehingga diberitahu sebaliknya oleh juruterbang.

Di samping itu, walaupun peta sistem itu menunjukkan bahawa MH370 sepatutnya berada dalam ruang udara Vietnam pada masa itu, tetapi label peta untuk Vietnam telah hilang apabila diperincikan (zoom).

Perkataan 'Kemboja' yang dipaparkan oleh sistem penerbangan itu di skrin apabila diperincikan (zoom) membuat Malaysia Airlines menyimpulkan bahawa pesawat terbang di ruang udara Kemboja.

Sebenarnya, kata kenyataan itu, pada masa itu, kira-kira jam 2.15 pagi 8 Mac, pesawat itu terbang di ruang udara Selat Melaka, tetapi tidak dikenal pasti sehingga hari berikutnya kerana transponder pesawat itu sama ada dimatikan atau rosak.

Katana, bagi 'flight-following system' beroperasi dengan jayanya dan berkesan, adalah penting untuk mempunyai gambaran visual kedudukan pesawat, ditambah dengan pengesahan oleh komunikasi udara-ke-darat, seperti melalui komunikasi sistem laporan pesawat (Acars), komunikasi satelit atau frekuensi paling tinggi atau radio berfrekuensi tinggi.

Dalam kes mengesan MH370, katanya, 'flight-following system' pesawat itu menunjukkan bahawa ia terbang, tetapi tidak ada komunikasi dari atau dengan juruterbang.

Syarikat penerbangan itu bagaimanapun menegaskan bahawa ia merupakan tanggungjawab pengawal trafik udara untuk mengesan pesawat tersebut, dan syarikat itu hanya menggunakan 'flight-following system' untuk membantu juruterbang berkaitan keadaan cuaca atau lencongan laluan.

[Baca berita penuh]

ADS