Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Sekumpulan pemimpin nasionalis Borneo merancang untuk mengadakan bantahan sekiranya kerajaan pusat enggan merujuk kepada Perjanjian Malaysia bagi menangani dakwaan yang timbul berhubung layanan tidak adil kepada Sabah dan Sarawak.

"Kenapa tidak (buat bantahan)? Kita patut lakukan apa sahaja yang boleh membantu mencari penyelesaian kepada masalah kami.

"Ianya satu pilihan - di antara berbuat sesuatu, atau tidak berbuat apa-apa," kata ADUN Bingkor Datuk Jeffrey Kitingan dalam satu forum mengenai Perjanjian Malaysia 1963 di Kuala Lumpur semalam.

Beliau mengulas mengenai saranan yang dibangkitkan dalam forum anjuran Persatuan Aspirasi Rakyat Sarawak (Sapa) dan Yayasan Warisan Sarawak.

Jeffrey berkata forum tersebut memang dirancang untuk diadakan di Kuala Lumpur untuk memberi isyarat kepada kerajaan pusat.

"Kita mahu memberi mesej kepada kerajaan persekutuan supaya lebih terbuka dan memberi maklum balas.

"Jangan biarkan kami terkontang kanting di sana (Malaysia Timur), katanya kepada pemberita selepas itu.

Katanya, forum serupa juga akan diadakan di luar negara untuk meraih sokongan.

Sementara itu, pengerusi Persatuan Hindraf Malaysia pula berkata kumpulan tersebut boleh mengambil teladan dari demonstrasi besar anjuran Hindraf pada 2007.

"Saya beritahu mereka, jika anda buat begini di Kuching atau Kota Kinabalu, (Putrajaya) tidak akan peduli.

"Tapi jika ia diadakan di Kuala Lumpur, mereka akan bimbang, sudah tiba masanya untuk mereka bimbang.

"Saya diberitahu di Johor sahaja terdapat 120,000 warga Sarawak dan Sabah, bayangkan jika anda boleh dapatkan 20 peratus daripada jumlah untuk untuk buat progam jelajah atau apa saja," katanya kepada kira-kira 80 orang hadirin.

[Baca berita penuh]

ADS