Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Majlis Tindakan Ekonomi Melayu mengkritik dasar liberalisasi yang dilaksanakan kerajaan bagi Rancangan Malaysia ke-10 dan Program Tranformasi Ekonomi (ETP) khususnya dalam Rancangan Greater KL.

Perkara dibimbangi antaranya apabila kerajaan cuba membawa masuk ekspatriat dan ketua pegawai eksekutif (CEO) luar ke negara ini.

Dokumen ETP menjelaskan bagi memenuhi permintaan pekerjaan, penduduk Greater KL/KV perlu bertambah daripada 6 juta orang pada 2010 kepada 10 juta menjelang 2020.

Maka, kerajaan bercadang menarik kumpulan tenaga mahir dalam dan luar yang sesuai dalam aktiviti ekonomi, sekaligus meningkatkan jumlah pendapatan negara kasar.

Ketua Pegawai Eksekutif MTEM Nizam Mahshar berkata langkah kerajaan untuk membawa seramai 2.1 juta kumpulan itu "terlalu besar", sekali gus menjejaskan agenda pembangunan ekonomi bumiputera.

Menurutnya, dalam RMK-10 yang dilaksanakan melalui ETP, dalam rancangan itu populasi KL mahu ditambah daripada enam kepada 10 juta orang.

"Sepatutnya kerajaan membangunkan bakat tempatan atau kepakaran sedia ada tidak digunakan. Jumlah 2.1 juta adalah terlalu besar," katanya dalam sidang media petang ini sebagai sebahagian resolusi meja bulat mengenai ekonomi bumiputera hari ini.

Ulasan itu dibuat selepas MTEM, kumpulan pendesak Melayu PERKASA dan 22 NGO lain mengadakan sidang meja bulat membincangkan dasar kerajaan yang didakwa menghalang pelaksanaan agenda pembangunan Bumiputera di Kelab Sultan Sulaiman di Kuala Lumpur hari ini.

Resolusi meja bulat itu dibentang oleh Naib Presiden PERKASA Dr Zubir Ibrahim sebelum itu yang mahu dasar liberalisasi tidak diteruskan dalam rancangan RMK-11 kerana didakwa menghalang kemajuan dan tidak menguntungkan bumiputera.

'Kera disusukan'

Dr Zubir pula menyifatkan tindakan kerajaan itu sebagai "menyusu kera di hutan".

Turut hadir dalam sidang media itu, Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali dan YDP Perkasa Negeri Sembilan Ruslan Kassim.

Ibrahim kemudiannya mencelah dan menyebut:

"Ia umpama orang luar diberi Milo, orang tempatan diberi minum air kosong'".

Sementara itu, Ibrahim meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan hasil petunjuk prestasi utama (KPI) ketua pegawai eksekutif bagi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mengenai penetapan sasaran penyertaan bumiputera yang dilancarkan September 2013.

Sidang meja bulat itu mendakwa dasar yang diamalkan oleh beberapa kementerian, agensi atau GLC didakwa tidak membantu merealisasikan hasrat Najib itu.

"Sehingga hari ini, sudah hampir setahun, tak ada keputusan. Tiada KPI, masih tak umum KPI. Mereka tidak serius dalam melaksanakan pemerkasaan agenda pembangunan ekonomi bumiputera," katanya.

Sehubungan itu, beliau mendesak Najib meminta KPI itu daripada mereka untuk dibentangkan dalam Dewan Rakyat seperti Laporan Audit Negara.

ADS