Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mercun untuk halau harimau meletup di tangan

Seorang ibu kepada lima anak cedera di mata kanan dan jari tangan kiri apabila mercun bola yang dinyalakan meletup di tangannya di Kampung Pasir Dusun, Jeli, semalam.

Dalam kejadian 12.30 tengah hari itu, Fakariah A'alrinah Jusoh, 42, yang sedang menoreh getah di kebun miliknya terdengar ngauman harimau dan bertindak menyalakan mercun tersebut bagi menakutkan haiwan berkenaan kerana bimbangkan keselamatan diri dan anaknya.

Katanya ketika kejadian, anaknya Muhammad Zikri Haziq Muhammad Ruzali, 3, sedang tidur di bangsal di dalam kebun berkenaan.

"Saya dengar bunyi harimau dan sebab bimbangkan keselamatan kami, saya nyalakan mercun tetapi saya tidak sempat lempar, mercun meletup.

"Selepas terkena mercun saya tidak sedarkan diri buat seketika, setelah sedar saya terus menghubungi anak (melalui telefon)," katanya kepada pemberita di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) di Kota Bharu, hari ini.

Katanya dia membawa mercun bola itu ketika menoreh untuk menghalau binatang buas seperti babi dan harimau.

Fakariah merupakan mangsa ketiga akibat mercun di Kelantan bulan ini, selepas kejadian pertama pada 4 Julai lalu yang menyaksikan seorang pelajar lelaki tingkatan dua di Kampung Luar Gual Periuk, Rantau Panjang putus tiga jari tangan kanan.

Pada 5 Julai lalu pula seorang remaja lelaki berusia 17 tahun hilang kesemua jari tangan kanannya akibat letupan mercun jenis bola di Kampung Berangan Apam, Pasir Mas.

- Bernama

ADS