Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Peguam Syahredzan Johan berpendapat, pemecatan Khalid tidak menjejaskan kedudukan sebagai menteri besar selagi  mendapat sokongan majoriti di DUN.

Oleh yang demikian, Pakatan Rakyat dijangka akan menggerakkan usaha untuk meraih sokongan dari kesemua 43 orang wakil rakyatnya, termasuk golongan yang setia dengan Khalid.

Pakatan seterusnya boleh mengemukakan usul tidak percaya ke atas Khalid di DUN apabila ia mendapat jumlah sokongan secukupnya, kata Syahredzan.

Khalid mesti cepat

Khalid bagaimanapun boleh mengatasi keadaan ini dengan memohon kepada sultan Selangor untuk membubarkan DUN bagi membolehkan pilihan raya baru diadakan, katanya.

"Beliau boleh memohon membubarkan Dewan tanpa mendapat undi tidak percaya atau apa-apa sokongan dari majoriti,” katanya lagi kepada Malaysiakini .

Jika itu pilihannya, Khalid perlu menjalankan usaha tersebut secepat mungkin kerana Malaysiakini difahamkan, baginda akan berangkat untuk kunjungan dua minggu di luar negara selepas majlis dengan menteri besar itu esok.

Walaupun raja muda boleh membubarkan DUN ketika pemergian baginda, Syahredzan berpendapat keadaaan itu mungkin tidak berlaku.

"Saya bayangkan apabila menangani perkara seperti ini, sultan mahu ia dijalankan oleh dirinya sendiri,” kata Syahredzan lagi.

Abdul Khalid dalam kenyataannya lewat petang ini menyebut, beliau akan bertemu dengan sultan untuk mendapatkan pandangan, namun tidak menyebut mengenai pembubaran DUN.

Bukan kerajaan Pakatan

Pakar perlembagaan pula, Abdul Aziz Bari berpendapat, sultan juga mempunyai peranan dan tidak hanya mengikut permintaan menteri besar.

"Apabila menteri besar dipecat dari parti, kemungkinan besar beliau kehilangan sokongan.”

Maka sultan boleh meminta Khalid mendapatkan sokongan majoriti di Dewan dan bukannya memohon untuk membubarkan DUN, katanya.

Tambahnya, Khalid kemudiannya boleh meletak jawatan atau dipecat oleh sultan sekiranya Dewan tidak memberi sokongan majoriti.

Dan sekiranya Khalid tetap dapat mengekalkan sokongan majoriti ke atasnya?

"Kalau begitu, Khalid boleh kekal sebagai menteri besar, namun kena ingat, dia bukan lagi dalam kerajaan Pakatan.

"Semua anggota exconya juga perlu meletak jawatan kerana kerajaan dibentuk melalui Pakatan Rakyat dan Khalid perlu mengemukakan senarai anggota exco baru kepada sultan,” katanya lagi.

[Baca analisis penuh]

Lihat Komen
ADS