Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Syed Ali pertahan teguran 'ikhlas' Dr M
Diterbitkan:  Aug 19, 2014 1:17 PM
Dikemaskini: 5:20 AM

Pemimpin lantang Umno Datuk Seri Syed Ali Alhabshee hari ini mempertahankan teguran keras Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai ikhlas, tidak berniat jahat dan tidak berkepentingan.

Mengumpamakan seperti teguran bapa kepada anak, Syed Ali dilaporkan berkata, ia bukan kebencian tetapi peringatan ke arah penambaikan parti dan pentadbiran kerajaan.

“Pada hemat saya, jika Dr Mahathir tidak sayangkan Najib, sudah tentu dia tidak membuat teguran seperti itu,” ketua Umno Bahagian Cheras itu dipetik sebagai berkata.

Sehubungan itu, katanya, pemimpin Umno harus menerima teguran tersebut berlapang dada dan tidak terlalu prejudis walaupun “agak pedas”.

Mahathir semalam menarik balik sokongan kepada Najib selepas melihat prestasinya lebih buruk berbanding Tun Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini.

Mahathir berkata, beliau tidak sangka pencapaian Najib dalam pilihan raya umum lalu lebih buruk berbanding Abdullah dan “dasar dan tindakannya juga tidak lebih berkesan” berbanding pendahulunya itu.

Blog Umno bahagian itu juga melaporkan Syed Ali sebagai bersetuju dengan pandangan Dr Mahathir bahawa kadangkala orang bawah memberi pendapat tidak kerana ingin mengambil hati perdana menteri.

“Mereka yang berjawatan dalam parti dan kerajaan, sewajarnya memberikan pandangan yang ikhlas kepada perdana menteri,” tegasnya.

Katanya lagi, jika berlaku sebarang kemusykilan terhadap pandangan atau teguran Dr Mahathir maka menjadi kewajipan pemimpin parti untuk menemui beliau meminta penjelasan selanjutnya.

“Umno mempunyai ahli MT, setiauasaha agung dan setiauasaha kerja, mereka inilah sepatutnya menemui Dr Mahathir jika ada kekeliruan di sebalik teguran tersebut,” katanya.

Lihat Komen
ADS