Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MCA berang Kelantan larang lelaki tonton bola jaring
Diterbitkan:  Aug 19, 2014 7:56 PM
Dikemaskini: 12:25 PM

MCA mengutuk larangan lelaki menonton perlawanan bola jaring di Kelantan, seperti dilaporkan media, dan menyatakan ia sebagai "langkah terkebelakang."

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Strategik dan Penyelidikan MCA Datuk Lua Choon Hann berkata pengharaman itu tidak bijak dan boleh memusnahkan sukan itu.

"Tujuan menaikkan semula bola jaring di Kelantan ialah untuk mempopularkannya dan meningkatkan kefahaman dan tontonan awam. Tetapi kerajaan Kelantan, sebagai penganjur bersama mengambil langkah terkebelakang dengan mengharamkan penonton lelaki.

"Pengharaman ini pastinya memberi kesan kepada jumlah penonton dan mengekang popularitinya. Lebih teruk, ia bakal menjadikan Malaysia bahan ketawa," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

New Straits Times Online melaporkan, Kelantan bakal mengadakan kejohanan bola jaring hanya untuk penonton wanita di semua 14 kawasan Parlimennya bulan hadapan.

Exco Pembangunan Belia, Sukan dan NGO Kelantan Dr Ramli Mamat dilaporkan berkata kejohanan itu bakal dilangsungkan dalam gelanggang tertutup.

Harian itu juga melaporkan Ramli sebagai berkata peserta kejohanan yang bakal berlangsung dari 6 September hingga 25 Oktober dikehendaki memakai pakaian longgar sepanjang pertandingan.

Sementara itu, Lua berkata, walaupun memahami niat PAS untuk memperkasakan jenama "bandar Islam", kerajaan negeri perlu mengambil kira perasaan bukan Muslim, sifat sukan itu dan sama ada arahan itu akan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki.

"Kelantan bawah pemerintahan PAS mengalami semakin banyak halangan kepada individu, terutamanya bukan Muslim seperti pengharaman alkohol, judi dan premis hiburan berlesen, pemisahan penonton lelaki dan wanita di panggung wayang dan beberapa perkara lagi," kata beliau.

Beliau turut mengutuk DAP yang disifatkan sebagai tidak berani menentang PAS dalam sebarang isu termasuk pelaksanaan hudud dan terlalu sibuk dengan mengejar kuasa di Selangor.

Lihat Komen
ADS