Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Liow: 3 lagi jenazah mungkin dibawa pulang Ahad ini
Diterbitkan:  Aug 22, 2014 3:59 PM
Dikemaskini: 8:01 AM

Tiga lagi jenazah warganegara Malaysia mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 mungkin dibawa pulang ke tanah air Ahad ini.

    

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Liow Tiong Lai berkata setakat ini hanya dua jenazah telah mendapat pelepasan pulang manakala satu lagi masih menunggu pengesahan pihak berkuasa Belanda.

    

"Ketika ini disahkan dua mayat, satu Islam dan satu lagu bukan Islam. Diharapkan tiga mayat itu akan tiba pagi Ahad ini, tetapi akan disahkan esok.

    

"Jenazah satu lagi masih kena diselesaikan pendokumentasi dan harap dipercepatkan supaya boleh dibawa balik Ahad ini," katanya dalam sidang media di Pusat Peringatan Nirvana di Sungai Besi hari ini.

    

Turut hadir dalam sidang media itu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Wee Ka Siong dan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Dr J Loga Bala Mohan.

Liow berkata senarai nama penumpang dan maklumat lanjut berhubung penghantaran pulang jenazah tersebut akan diumumkan kepada media esok.

    

Beliau berkata kerajaan tidak pernah melewat-lewatkan urusan membawa pulang jenazah mangsa nahas MH17 namun proses pelepasan perlu melalui pelbagai peringkat dan mengambil masa.

    

Liow berkata ini kerana pelbagai ujian padanan, DNA dan bedah siasat perlu dilakukan sebelum mayat mangsa diserahkan bagi tujuan pengurusan jenazah serta proses penghantaran pulang ke tanah air.

    

Selepas sidang media itu, Liow turut meluangkan masa memberikan penghormatan terakhir kepada empat jenazah bukan Islam mangsa nahas MH17 yang melalui upacara keagamaan di Pusat Peringatan Nirvana, Sungai Besi.

Empat jenazah itu ialah Foo Ming Lee, Ng Qing Zheng dan pasangan suami isteri Mabel Anthony Samy dan Paul Rajasingam Sivagnanam.

    

- Bernama

Lihat Komen
ADS