Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kit Siang: Kenyataan Mahathir lebih berbahaya
Diterbitkan:  Sep 13, 2014 12:19 PM
Dikemaskini: 4:24 AM

Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata pemimpin Umno juga akan didakwa mengikut Akta Hasutan sekiranya pendakwaan mengikut undang-undang itu tidak dilakukan secara “pilih kasih”.

MP Gelang Patah itu mengambil contoh kenyataan terbaru bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang meggelarkan Melayu sebagai pemalas.

Katanya, Mahathir juga menuduh beliau mencetus perbalahan kaum kerana bertanding kerusi parlimen di Johor dalam pilihan raya umum lalu.

"Mahathir membuat kenyataan tak munasabah, palsu dan berbahaya mendakwa saya bertanding di Gelang Patah untuk mencetuskan pertembungan antara Melayu dan Cina di Johor kerana saya mahu Cina membenci Melayu.

"DAP juga didakwa menolak konsep perkongsian kuasa Melayu-India-Cina kerana Cina mahu menumbangkan kuasa politik Melayu," katanya dalam satu kenyataan.

Tegasnya, tuduhan itu sangat jelas bersifat menghasut dan melaga-lagakan golongan pelbagai kaum.

"Kenyataan ini bukan sahaja pembohongan yang nyata, tetapi ia juga sangat tidak bertanggungjawab, cuai dan berniat jahat dan mahu mencetuskan rasa kurang senang antara kaum.

"Ia berkali-kali ganda lebih menghasut berbanding kenyataan yang dibuat mangsa-mangsa jaring Akta Hasutan yang dilancarkan kerajaan," katanya lagi.

Menurut Lim, beliau sebenarnya bukanlah menyeru agar Mahathir didakwa di bawah Akta Hasutan kerana kenyataan itu.

Namun, rakyat Malaysia berhak tahu rasional di sebalik siri dakwaan terhadap mereka yang berbeza pendapat dengan kerajaan sewaktu kenyataan yang lebih 'menghasut' dibiar begitu sahaja.

Beliau berkata demikian mengulas siasatan terbaru berkaitan hasutan terhadap peguam Edmund Bon serta naib pengerusi PKR Johor, Hassan Karim.

Lihat Komen
ADS