Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Peperiksaan semula UPSR bermula
Diterbitkan:  Sep 30, 2014 8:47 AM
Dikemaskini: 7:27 AM

Peperiksaan ulangan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) bagi dua mata pelajaran yang bocor iaitu Sains dan Bahasa Inggeris berlangsung hari ini.

    

Kertas peperiksaan yang diulang semula itu ialah Sains 018, 028 dan 038 bermula jam 8.15 pagi dan Bahasa Inggeris 014/1 yang dijadual bermula jam 10.30 pagi dan Bahasa Inggeris 014/2 pada 12.20 tengah hari.

    

Tarikh baharu bagi ujian Matematik 015/1, 025/1, 035/1 dan Bahasa Tamil 036 dan 037 pula ditetapkan pada 9 Oktober.

    

Peperiksaan semula itu diadakan susulan kebocoran kertas peperiksaan UPSR awal melibatkan 472,853 murid yang mendudukinya di seluruh negara bermula 9 September lalu.

    

Semalam, Datuk Seri Najib Tun Razak mengucapkan selamat maju jaya kepada murid yang terlibat dengan UPSR.

    

Perdana menteri turut memuji kesabaran ibu-bapa dan guru dalam menghadapi isu kebocoran soalan peperiksaan itu.

Sementara itu, langkah ibu bapa dan guru yang terus membakar semangat dan mempersedia murid selain kecekalan murid sendiri bagi menghadapi peperiksaan semula Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) hari ini dan 9 Oktober, mendapat pujian Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh.

    

Menurutnya, persediaan rapi yang dibuat semua pihak termasuk murid sebelum peperiksaan UPSR sebenar bermula 9 Sept lalu membolehkan murid sentiasa bersedia menghadapi peperiksaan ulangan.

    

"Pelajar yang buat persediaan dengan baik akan dapat jawab dengan baik kerana ia menggambarkan apa yang mereka pelajari serta fahami sejak darjah satu.

    

"Soalan bocor tidak akan beri gambaran sebenar tentang prestasi seseorang pelajar," kata Idris kepada pemberita selepas meninjau peperiksaan UPSR di Sekolah Kebangsaan (SK) Bangsar hari ini.

    

Peperiksaan semula itu diadakan susulan kebocoran soalan kertas peperiksaan UPSR awal yang diambil 472,853 calon tahun ini.

    

Menurut Idris, ramai yang melihat isu kebocoran kertas peperiksaan itu dari sudut positif.

    

Terdahulu beliau meluangkan masa bersama 270 murid yang menduduki semula UPSR di SK Bangsar.

    

Idris ketika memberi kata-kata perangsang kepada mereka berkata: "Saya (merujuk kepada murid) senyum, saya senang hati, Insya-Allah (kamu) akan dapat jawab peperiksaan dengan baik.

    

"Ucap terima kasih kepada cikgu, masuk bilik peperiksaan dengan baik, tenang dan fikir untuk dapatkan keputusan yang baik."

   

- Bernama

Lihat Komen
ADS