Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Keperluan bekalan makanan di Negeri Sembilan sempena perayaan Deepavali adalah mencukupi, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan.

Malah, beliau berkata keperluan barangan asas seperti beras, gula, minyak masak dan tepung memang mencukupi.

"Apa yang penting sekali ialah apabila orang ramai tahu bahawa bekalan cukup di pasaran, di samping harganya dikawal, mereka tidak akan melakukan pembelian secara panik.

"Masalah ini timbul apabila pihak pengguna merasakan barang-barang mereka tidak cukup dan mereka cuba untuk membeli secara banyak," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan sempena Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Deepavali di Pasar Awam Rantau, dekat Seremban, hari ini.

Mohamad berkata kuota yang diberikan kepada setiap pemborong sebenarnya melebihi permintaan di negeri itu.

Dalam pada itu, Mohamad turut menasihati orang ramai supaya membeli barang secara berhemah dan tidak membazir.

"Kalau kita beli banyak dan simpan sahaja, ia merupakan kos kepada kita. Oleh itu, belilah barang yang kita perlu dan kita gunakan tetapi jangan disimpan. Langkah ini dapat mengamalkan perbelanjaan seharian secara berhemah dalam kalangan masyarakat," katanya.

Mengenai persediaan menghadapi banjir, beliau berkata kerajaan negeri mengarahkan kesemua pegawai daerah menggerakkan Bilik Gerakan Bencana Alam di kawasan masing-masing.

Katanya ini perlu sebagai langkah berjaga-jaga supaya bantuan dapat disalurkan dengan kadar segera jika sebarang bencana alam termasuk banjir berlaku.

Beliau turut mengingatkan orang ramai terutamanya penduduk yang tinggal di kawasan yang sering dilanda banjir supaya berhati-hati dan bertindak dengan cepat seperti berpindah ke kawasan yang lebih selamat jika terdapat tanda-tanda banjir kilat bakal melanda.

"Bagaimanapun, insya-Allah...dengan adanya projek tambatan banjir yang banyak kita lakukan di kawasan seperti Gemas, masalah banjir dapat dikurangkan di negeri ini," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS