Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Lambakan peluang pekerjaan di Kuala Lumpur menjadi faktor penarik khususnya golongan muda untuk bermigrasi ke negeri tersebut selain Selangor.

Antara kriteria pemilihan kerjaya ialah jarak antara kediaman dan lokasi pekerjaan menjadi elemen utama untuk dipertimbangkan bagi mengelakkan kesesakan trafik dan bebanan kos seharian.

Faktor itu juga menjadi sebab kerajaan menawarkan inisiatif kerjasama dengan sektor swasta untuk merangka serta membina aksesibiliti kemudahan pengangkutan awam berasaskan rel ke kota metropolitan.

Sejak pembukaan LRT pada 1996 dan PUTRA (1998), ia telah menjangkau sehingga 50 kilometer jaringan perjalanan. Malah, perkhidmatan monorel, ERL dan penambahbaikan KTM komuter memberi kemudahan baru kepada warga kota.

Tidak sekadar itu, projek MRT Lembah Klang jajaran pertama dijangka menjadi pelengkap kepada satu integrasi pengangkutan awam rel dan seterusnya boleh mencapai sasaran 50 peratus perjalanan yang diutilisasikan di kawasan Lembah Klang menggunakan pengangkutan awam.

Namun, kerajaan perlu serius memantau peralihan mod pengangkutan awam kepada pemilikan kereta persendirian sehingga mewujudkan tekanan yang tinggi terhadap rangkaian jalan raya.

 

Bagaimanapun, infrastruktur pengangkutan awam berasaskan rel membuka satu lagi cabaran baru khususnya kepada golongan belia terutamanya berkaitan dengan harga rumah.

Suka ataupun tidak, kemudahan pengangkutan awam terutamanya rel yang meliputi lima kilometer daripada pembangunan hartanah akan meningkat secara mendadak.

Siapa yang layak?

Contohnya data yang dikemukakan oleh Raine and Horne International di beberapa kawasan perumahan teres dua tingkat yang berdekatan dengan stesen MRT di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Selangor.

 

Harga rumah teres dua tingkat di SS21 Damansara Utama (stesen MRT TTDI) pada 2010 bernilai RM 550,000 dan ia melonjak kepada RM 871,500 pada 2014.

Di Bandar Tun Hussein Onn (stesen MRT BTHO) bagi jenis hartanah yang sama pula berharga RM 370,000 dan ia mencecah pada paras RM 630,000 seunit. Taman Berjaya (stesen MRT Kajang) pula dari harga RM 280,000 akan menokok kepada RM 430,500 seunit.

Maka, siapakah yang layak untuk memiliki harga rumah begitu? Jika dianggar berdasarkan kepada paras BLR terkini, pendapatan bersih bulanan dan had maksima 30 peratus daripada pendapatan bersih.

Mmaka hanya individu yang berpendapatan RM 7,000 sebulan sahaja yang layak memiliki rumah kediaman yang bernilai RM 450,000 ke atas.

Berdasarkan maklumat Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH), purata harga teres dua tingkat pada Suku Pertama 2013 ialah RM 700,000 seunit manakala pada suku pertama 2014 ia meningkat sebanyak 28.6% menjadi hampir RM 900,000 seunit.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan REI, Dr Daniel Gambero berkongsi pandangannya baru-baru ini, pemaju-pemaju di Malaysia ghairah membina hartanah kos tinggi yang sebenarnya mampu dimiliki oleh 30% sahaja rakyat Malaysia.

Idealnya, nisbah yang sihat bagi pasaran hartanah adalah 20 (hartanah kos tinggi) : 60 (hartanah mampu milik).

Pasaran hartanah tinggi

Namun, hakikatnya hartanah yang ditawarkan di pasaran hari ini berkos tinggi sehingga menjangkau kira-kira 60 peratus hingga 70 peratus. Persoalannya, siapakah pemilik kediaman tersebut?

Harga hartanah kediaman yang keterlaluan dan kenaikan kadar pembiayaan yang lebih tinggi menjadikan pemilikannya hampir mustahil bagi golongan belia.

Ini bermakna Generasi Y di Malaysia kebanyakannya adalah generation of renters ataupun disebut sebagai homeless generation.

Bagaimana kerajaan menyinggung pemasalahan ini dalam Bajet 2015 yang diumumkan baru-baru ini?

Idealnya, kerajaan telah memberi peluang lebih luas kepada golongan belia untuk memiliki rumah dengan memberikan jaminan pinjaman 10 peratus beserta beberapa kemudahan pembiayaan semula.  

Namun, adakah Skim Perumahan Belia benar-benar menepati kehendak belia? Had pembelian rumah melalui skim ini berharga RM500,000 dan pendapatan isi rumahnya mestilah tidak melebihi RM10,000 sebulan.

Jika dicongak, mungkin ramai (isi rumah) yang tidak mampu. Ini kerana jumlah pembiayaan bulanan dianggarkan kira-kira tidak lebih RM2,500 sebulan.

Persoalannya, adakah kerajaan telah berjaya mengekang aktiviti spekulasi harga rumah khususnya di kawasan bandar? Jika ini tidak boleh dikekang, pelbagai insentif yang ditawarkan sukar untuk dinikmati oleh pelbagai lapisan belia.

Tingkat kadar upah

Maka, salah satu cara lain untuk mengimbangi keadaan ini adalah meningkatkan kadar upah pekerja berdasarkan kepada tuntutan semasa.

Kenaikan kadar upah di Malaysia berlegar di sekitar 2.5 hingga 2.7 peratus sahaja sejak beberapa tahun lalu sedangkan indeks harga pengguna secara keseluruhan meningkat sebanyak 3.3 peratus pada Ogos 2014.

Ini membuktikan kadar upah kita masih rendah. Tidak upaya untuk membendung kenaikan kos sara hidup dan secara tidak langsung kemampuan untuk memiliki rumah semakin rendah. Ini menunjukkan Skim Perumahan Belia bakal mengulangi semula ketidak berkesanan Skim Rumah Permataku pada tahun 2012.

Maka, di sini kita turut melihat revisi kenaikan Real Property Gain Tax (RPGT) yang diperkenalkan pada tahun lalu masih belum menampakkan kesan.

Lokasi-lokasi utama masih terdedah kepada spekulasi harga yang tinggi akibat daripada pembangunan komersial yang rancak dijalankan.

Oleh sebab itu, penawaran rumah mampu milik khususnya di Kuala Lumpur dan Selangor amat rendah dan ia menyukarkan pemilikan rumah pertama dikalangan belia. Nisbah penawaran rumah mampu milik harus ditingkatkan manakala penawaran rumah kos tinggi dikurangkan.

Apa yang harus kerajaan utamakan adalah bagaimana pemilikan kediaman pertama dapat dipermudahkan. Sama ada dengan memperkenalkan skim kadar keuntungan pembiayaan yang lebih rendah oleh institusi kewangan atau pun terus melaksanakan skim sewa milik.

Diharap sasaran membina 1 juta rumah mampu milik menjelang 2018 dapat direalisasikan dan memenuhi kehendak golongan belia.


KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN naib ketua Pemuda PAS

Lihat Komen
ADS