Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ketika BN dan Pakatan Rakyat sibuk dengan masalah mereka sendiri, satu kumpulan sedang bekerjasama untuk melancarkan sebuah gabungan politik yang baru.

 

Dua penggerak utama entiti baru ini, yang akan diumumkan pada bulan Januari ialah Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Parti Rakyat Malaysia, yang sedang turut berbincang dengan beberapa aktivis sosial dan kumpulan di Sabah dan Sarawak.

 

Kumpulan itu berharap untuk menjadi kuasa ketiga atau gelombang untuk mengisi jurang ideologi yang ditinggalkan oleh dua gabungan politik gergasi negara itu (BN dan Pakatan).

 

Setiausaha Agung PSM, S Arutchelvan (kanan) berkata, beberapa aktivis sosial yang terkemuka dan berpengalaman seperti Dr Kua Kia Soong, Irene Xavier dan Badrul Hisham Shaharin dari Solidariti Anak Muda Malaysia, berminat dalam penubuhan gabungan itu, yang dikenali sebagai 'Gabungan Kiri' dalam Bahasa Melayu.

 

"Gabungan kiri baru ini mempunyai agenda 10 perkara yang kami merancang untuk umumkan pada Jan 2015," kata Arutchelvan dalam satu temubual dengan Malaysiakini di Pulau Pinang.

 

"Sepuluh perkara ini termasuk isu-isu yang berkaitan dengan sosialisme, feminisme, anti-feudalisme dengan memberi tumpuan kepada pendidikan, kesihatan dan topik nasional yang serupa," katanya.

Menurutnya, mereka sedang berbincang tentang kertas dasar untuk menjelaskan agenda 10 perkara itu secara terperinci.

[Baca berita penuh/asal]

 

Lihat Komen
ADS