Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kempen tandatangan salur BR1M pada surirumah
Diterbitkan:  Nov 26, 2014 9:26 AM
Dikemaskini: 1:31 AM

Wanita PKR menggesa kerajaan meyalurkan sebahagian pemberian BR1M kepada surirumah supaya dapat dimanfaatkan secara langsung daripada pembayaran wang tunai tersebut. 
 
"Ini sejajar dengan Bajet Responsif Gender di mana wanita diberi kuasa membuat keputusan dalam pengurusan kewangan dalam hal ehwal rumah tangga mereka," kata Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin.
 
Beliau yang juga ahli Parlimen Ampang berkata, ia sangat penting kerana wanita yang bertanggungjawab memastikan bantuan kewangan itu dibelanja untuk barangan asas rumah yang diperlukan.
 
Wanita PKR, katanya, akan melancarkan “kempen tandatangan” di seluruh negeri bagi menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak lebih prihatin dalam menjaga kebajikan surirumah dengan menyalurkan BR1M 2015 dikhaskan khususnya kepada surirumah.
 
"Telah terbukti bahawa wanita bertanggungjawab dan lebih teliti dalam pengurusan belanjawan isi rumah. 
 
"Dengan itu, surirumah perlu diberi pengiktirafan dalam mengendalikan ekonomi rumah tangga dengan bijak. 
 
"Ini akan melibatkan perbincangan sihat antara suami dan isteri dan memerlukan konsensi dua pihak dalam membuat keputusan bersama terutama dalam perihal kewangan," katanya dalam satu kenyataan.
 
Dengan menyalurkan BR1M kepada surirumah, tegas Zuraida, ia memberi peluang dan ruang kepada wanita untuk memainkan peranan secara aktif membangunkan negara serta mendidik anak generasi akan datang.

Lihat Komen
ADS