Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Harga minyak jatuh, menteri gesa bantu k'jaan

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah menggesa semua pihak agar bersama-sama membantu kerajaan meningkatkan ekonomi negara berikutan kejatuhan harga minyak.

Beliau berkata antara langkah yang boleh dilaksanakan adalah dengan menurunkan harga barangan kerana kos pengeluaran akan menjadi lebih rendah berikutan penurunan harga minyak.

"Kerajaan, pihak swasta, pertubuhan bukan kerajaan dan pekerja, marilah kita bekerjasama.

"Kita kata, kita naikkan harga (barangan) sebab kos minyak tinggi, sekarang harga minyak dah rendah marilah kita menyumbang kepada ekonomi, kenapa tidak kita bekerjasama, kita kurangkan harga (barangan)," katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Kelulusan Kerja-kerja Menaik Taraf Lampu Isyarat di Persimpangan Kampung Baru, Kuala Kuang di Ipoph hari ini, beliau berkata apabila harga barangan dikurangkan, kuasa membeli akan meningkat dan ia akan menyumbang secara positif kepada ekonomi negara.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Husni berkata bilangan negara yang melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) meningkat kepada 169 berbanding 160 negara tahun lepas.

Katanya sembilan negara turut melaksanakan sistem itu sejak setahun lepas.

Kerajaan akan melaksanakan CBP pada kadar enam peratus mulai 1 April tahun depan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS