Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
DAP: Naib canselor UM patut letak jawatan
Diterbitkan:  Jan 24, 2015 10:55 AM
Dikemaskini: 3:05 AM

Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata Naib Canselor Universiti Malaya Prof Mohd Amin Jalaluddin sepatutnya melepaskan jawatan kerana didakwa gagal mempertahankan kakitangan kampus itu.

Lim berkata, Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Yassin juga perlu lepaskan jawatan kerana kementeriannya didakwa campurtangan dalam hal ehwal universiti.

Lim mengulas isu dua timbalan naib canselor kampus perdana itu yang dilaporkan tidak disambung tugas selepas didakwa tidak menyokong parti yang memerintah dan terlalu berlembut dengan mahasiswa.

Mereka ialah Timbalan Naib Canselor untuk akademik dan antarabangsa Prof Dr Mohd Hamdi Abd Shukor dan timbalan naib canselor (hal ehwal pelajar) Datuk Rohana Yusof.

"Jika sesiapa perlu melepaskan jawatan mereka, ia adalah Muhyiddin Yassin kerana campur tangan politik diteruskan terhadap kebebasan akademik dan kecemerlangan di UM.

"Mohd Amin gagal untuk mempertahankan staf akademik dan pelajar UM terhadap campur tangan politik itu oleh ahli politik dari Putrajaya," tambah Lim dalam satu kenyataan.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS