Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PM: K'jaan akan pastikan kaum India terus maju
Diterbitkan:  Jan 30, 2015 3:39 PM
Dikemaskini: 8:01 AM

Kerajaan akan memastikan masyarakat India Malaysia akan terus maju dan pada masa sama melindungi bahasa dan kebudayaan mereka, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

    

Perdana Menteri berkata masyarakat India Malaysia telah banyak menyumbang terhadap kemajuan negara ini dan mereka turut maju seiring dengan kemajuan negara ini.

    

"Masyarakat India Malaysia adalah anak-anak bumi ini. Kerajaan sentiasa memastikan ia menjalankan tanggungjawabnya dalam menjamin kesejahteraan semua warganegaranya," katanya dalam ucapan pada Persidangan Antarabangsa Pengajian Tamil Ke-9 di Dewan Tunku Canselor Universiti Malaya di ibu negara hari ini.

    

Najib berkata kerajaan sentiasa memperjuangkan dasar pelbagai kebudayaan dan pelbagai bahasa di Malaysia.

    

"Kami berterusan menggalakkan penggunaan bahasa ibunda terutama dalam sistem pendidikan, dan memberikan semua bantuan yang diperlukan kepada pelbagai kumpulan etnik bagi memastikan bahasa mereka diamalkan dan dipelihara," katanya.

"Saya bangga untuk menyatakan bahawa masyarakat Tamil di Malaysia telah berjaya melindungi dan memelihara bahasa dan kebudayaan mereka," kata Najib.

    

Beliau berkata pelajar di Malaysia berpeluang untuk belajar bahasa Tamil sejak di peringkat prasekolah sehingga peringkat pengajian tinggi, dan kini terdapat 523 buah sekolah rendah Tamil di Malaysia, yang termaktub dalam sistem pendidikan Malaysia.

    

"Pada April tahun ini, kita akan menyaksikan tambahan kepada angka ini apabila sebuah sekolah rendah Tamil di Lunas, Padang Serai, Kedah, mula beroperasi.

Selain daripada itu, kerajaan juga telah meluluskan penubuhan enam buah sekolah rendah Tamil yang baru," katanya.

    

Najib berkata status sosio-ekonomi masyarakat India juga telah mengalami perubahan signifikan selama ini, terutamanya selepas Malaysia mencapai kemerdekaan.

    

"Misalnya, masyarakat India Malaysia merupakan 11.1 peratus daripada kalangan profesional di negara ini. Dalam profesion perundangan dan perubatan juga banyak daripada kaum India.

"Juga terdapat banyak tokoh terkemuka daripada masyarakat itu yang telah melakukan sumbangan besar dan pencapaian signifikan dalam bidang pendidikan, perniagaan dan sukan.

    

"Kemajuan dan transformasi masyarakat India merupakan perjalanan berterusan dan banyak lagi pencapaian penting dan besar perlu dicapai," katanya.

    

Perdana Menteri berkata kerajaan telah melaksanakan pelbagai program dan inisiatif untuk membantu masyarakat India, menyedari perlunya untuk menangani pelbagai isu dihadapi masyarakat itu dan memastikan mereka terus maju.

    

"Inisiatif ini termasuk Jawatankuasa Kabinet bagi Masyarakat India, yang dipengerusikan oleh saya, untuk memastikan masyarakat ini maju sejajar dengan Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi," katanya.

    

Sebanyak 1,500 peserta, beberapa daripada mereka merupakan pembentang kertas kerja, dari Malaysia dan 20 negara lain menghadiri persidangan empat hari itu yang bermula semalam.

Ini adalah kali ketiga Malaysia dipilih menjadi tuan rumah persidangan selepas 1966 dan 1987.

    

Dua Khas Malaysia bagi Infrastruktur ke India dan Asia Selatan, Datuk Seri S Samy Vellu, ialah pengerusi penganjur persidangan.

    

Turut hadir Menteri Kanan Negara, Kementerian Undang-Undang dan Kementerian Pendidikan Singapura Indranee Rajah.

    

-Bernama

Lihat Komen
ADS