Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Isteri PM India terima layanan 'kelas kedua'
Diterbitkan:  Jan 31, 2015 11:35 AM
Dikemaskini: 3:55 AM

Kunjungan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama ke India minggu menimbulkan tumpuan ke atas kehidupan misteri isteri perdana menteri tuan rumah.

Tanda tanya mengenai kehidupan Jashodaben itu timbul kerana Jashodaben Chimanlal Modi tidak kelihatan di perarakan Hari Republik India.

Siasatan oleh agensi berita Reuters kemudiannya mendapati, Jashodaben Chimanlal Modi semakin kecewa dengan layanan "kelas kedua" yang diterimanya.

Jashodaben dan anggota keluarganya malah terpaksa menyediakan keperluan untuk pengawal keselamatan yang disediakan untuknya.

“Saya dikelilingi lima orang pengawal keselamatan pada setiap masa.

Sudah banyak kali keluarga saya atau saya sendiri terpakasa memasak untuk mereka, kakak ipar saya terpaksa kemas tempat tidur mereka.

“Ini sangat menjengkelkan,” katanya seperti dipetik dalam laporan itu.

Perarakan besar sempena Hari Republik India itu dihadiri Obama bersama isteri, Michelle Obama.

Status perkahwinan Perdana Menteri India, Narenda Modi tidak diketahui umum sehinggalah beliau mengakuinya pada April lalu.

Modi bagaimanapun meneruskan kehidupan seperti seorang bujang, lapor agensi itu.

Menurut laporan itu, kedua-duanya mendirikan rumah tangga ketika baru belasan tahun. Jashodabe berusia 17 tahun dan Modi, 18 tahun pada masa itu.

Tiga tahun kemudian, Modi menjauhkan diri dari isterinya dan menumpukan perhatian pada sebagai pekerja kempen parti Rashtriya Swayamsevak Sangh, sebuah parti nasionalis Hindu, dan menyertai politik.

Jashodaben menjadi guru sekolah dan kedua-duanya tidak menuntut penceraian dan tidak berkahwin semula.

Beliau kali terakhir bercakap dengan Modi pada tahun 1987.

Lihat Komen
ADS